تاريخ و زمان
جمعه 7 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1033986
تعداد بازديد اين بخش: 121467
در امروز: 89
اين بخش امروز: 7

  رويدادها
به همت خانه كتاب/ دفتر نخست «فردوسي‌پژوهي» منتشر شد


دفتر نخست «فردوسي‌پژوهي» مجموعه مقالاتي را در ارتباط با شاهنامه و فردوسي، به قلم گروهي از نويسندگان شامل مي‌شود. اين مجموعه به كوشش منوچهر اكبري گردآوري و از سوي انتشارات خانه كتاب منتشر شد. سجاد آيدنلو، نصرالله امامي، احمد تميم‌داري، عزيز‌الله جويني، احمد رضي و قدمعلي سرامي از جمله نويسندگان اين مجموعه هستند.- 
اين اثر 31 مقاله از پژوهشگران و شاهنامه‌پژوهان مختلف را شامل مي‌شود كه به كوشش منوچهر اكبري گردآوري شده‌اند.

اكبري خود ديباچه‌اي بر اين اثر نوشته و در آن شاهنامه را كتاب هويت فرهنگي زبان و ادب فارسي معرفي كرده و 9 دليل را در پاسخ به اين پرسش كه چرا شاهنامه پس از گذشت بيش از 800 سال هنوز بر تارك ادب حماسي جهان مي‌درخشد، ذكر كرده است.

او معتقد است فردوسي، شاعر شاهان روزگار خود نبوده است. همچنين بها دادن به عقل كه در ديباچه «شاهنامه» به چشم مي‌خورد از خردمندي و خردباوري فردوسي خبر مي‌دهد. از سوي ديگر آداب و رسوم، معارف، فرهنگ، انديشه و تجارب يك قوم از سوي فردوسي در دوره تاريخي ثبت شده و آنان را به عنوان اصول هويت ملي- تاريخي بيان كرده است. نكته ديگري كه اكبري ذكر مي‌كند، معرفي شاهنامه به عنوان كتابي در ادب تربيتي و آداب تعليم و تربيت است.

وي همچنين بر اين نكته تاكيد دارد كه نوع داستان‌پردازي از جنبه محتوايي در «شاهنامه» بسيار بالاست و هيچ اثري از آثار حماسي جهان نمي‌تواند با آن مقابله كند. برهمين اساس داستان‌هاي رزمي، عاميانه، عاشقانه، شاعرانه، عارفانه، سياسي- اجتماعي و رمزي را در اين اثر مي‌توان نمونه آورد.

اكبري در پايان اين ديباچه مي‌نويسد: «اگر تنها هدف فردوسي پاسداري، جاودانگي، بقا و استمرار زبان فارسي باشد، باز در خور تكريم و تجليل و نكوداشت حتي صدها برابر اين خواهد بود.»

سجاد آيدنلو، نصرالله امامي، احمد تميم‌داري، عزيز‌الله جويني، احمد رضي، قدمعلي سرامي، محمود فولادي، محبوبه مباشري، فاطمه مدرسي، تسرين غلامي، اسحاق طغياني، نقي فلاح‌نژاد و جليل تجليل از جمله افرادي هستند كه مقاله‌هاي آن‌ها در اين اثر ارايه شده است.

«خلاف آمدِ عادت در شاهنامه‌پژوهي»، «جام حكمت‌نما در شعر فردوسي»، «علي‌نامه و شاهنامه»، «حقيقت‌نويسي شاهنامه»، «بررسي و تحليل آموزه‌هاي شاهنامه»، «مباني كشورداري و شهرياري در شاهنامه»، «داستان زال به روايت فردوسي و سهروردي»، «در گريز از مارهاي ضحاكي» و «دَوَران تحليل نمادپردازي فردوسي ميان بلاغت و هرمنوتيك» عنوان برخي از مقاله‌هايي هستند كه در اين كتاب گنجانده شده است.

دفتر نخست «فردوسي‌پژوهي» (مجموعه مقالات به قلم گروهي از نويسندگان) در 576 صفحه، با شمارگان هزار و 500 نسخه و بهقيمت 11 هزار و 500 تومان از سوي انتشارات خانه كتاب منتشر و راهي بازار نشر شده است.

منبع : ايبنا
نسخه قابل چاپ
رتبه مطلب: 0.00، از 0 راي پيام هاي ديگران (1 نظر)

تعداد بازديد اين صفحه: 545
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.