تاريخ و زمان
سه شنبه 29 اسفند 1402  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 998597
تعداد بازديد اين بخش: 117546
در امروز: 187
اين بخش امروز: 33

  رويدادها
72سخن عاشورايي
كتاب «72 سخن عاشورايي» از بيانات مقام معظم رهبري از سوي موسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با فرارسيدن ايام سوگواري سالار شهيدان حضرت ابا‌عبدالله الحسين (ع) كتاب «‌72 سخن عاشورايي» شامل گزيده‌اي از بيانات مقام معظم رهبري توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي(مدظله العالي) منتشر شد.

اين كتاب 296 صفحه‌اي گزيده‌اي از بيانات حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي درباره مسائل مختلف مربوط به نهضت حسيني است كه از خرداد 1368 تا تيرماه 1390 در محافل و مجالس گوناگون ايراد و در قالب 72 فراز جمع‌آوري شده است.

همچنين در «سخن 72» دعاهايي كه ايشان با محتواي مطالب مربوط به حماسه‌ عاشورا در سخنراني‌هاي مختلف ايراد فرموده‌اند جمع‌آوري و ارائه شده است.

در اين كتاب مي‌توان توجه بسيار عميق و دقيق معظم له به نهضت عاشورا در مناسبت‌هاي مختلف و نيز تبيين و روشنگري ايشان در برابر اين بزرگترين واقعه تاريخ اسلام را به روشني ديد.



ويژگي خاصي كه در متن بيانات درج شده در اين زمينه به خوبي قابل مشاهده است جامع‌نگري و در عين حال تبيين دقيق، كارآمد، مبتني بر تحليل تاريخ و موشكافي‌هاي علمي و محقّقانه در زواياي پنهان و آشكار نهضت امام حسين (ع) است.

در بخشي از مقدمه اين اثر و در ذيل يكي از سخنراني‌هاي مقام معظم رهبري مي‌‌خوانيم: اساس دين با عاشورا پيوند خورده و به بركت آن باقي است؛ آنچه موجب بروز چنين فداكاري و شجاعتي از سوي سيدالشهدا(ع) شد ريشه در معنويت، خلوص، بصيرت و در يك كلمه، انسان كامل بودن آن حضرت داشت.

از سوي ديگر عاشورا حاوي درسها و عبرت‌هاي فراواني است و بر هر مسلمان و ملت مسلماني لازم است تا اين درسها را فراگيرد و عبرتهاي عاشورا را مورد توجه قرار دهد؛ زيرا بزرگترين عبرت عاشورا همانا تغيير و انحطاط جامعه اسلامي آن هم در زماني كمتر از پنجاه سال بوده است.

در نهضت عاشورا و همچنين در بررسي تاريخي حوادث پنجاه سال اول تاريخ اسلام نقش خواص، خصوصا خواص جبهه حق نقشي مهم و عبرت‌آموز است، بيماري و آفت بي بصيرتي و از آن مهمتر دنياطلبي آسيبي است كه همانطور كه منجر به شهادت اهل بيت پيامبراكرم (ص) شد در هر زمان مي‌تواند به انحطاط جامعه اسلامي و حاكم شدن دوباره يزيدهاي زمان شود.

كتاب «72 سخن عاشورايي» از بيانات مقام معظم رهبري از سوي موسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي منتشر شده است.


منبع : مهر
نسخه قابل چاپ
رتبه مطلب: 0.00، از 0 راي پيام هاي ديگران (1 نظر)

تعداد بازديد اين صفحه: 1352
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.