تاريخ و زمان
جمعه 7 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1034064
تعداد بازديد اين بخش: 16098
در امروز: 167
اين بخش امروز: 7

  تازه هاي كتاب
بررسي اعتبار احاديث مرسل

نويسنده:محمد حسن رباني
موضوع اصلي:اسلام- حديث
موضوع فرعي:احاديث مرسل- نقد و بررسي
ناشر:بوستان كتاب
قيمت (ريال): 64000
شمارگان:1200
نوبت چاپ: اول
سال چاپ:1389
تعداد صفحه:324

معرفي كتاب:
حديث ميراثي گران سنگ از رسول خدا (ص) و آل اوست كه به سبب قداستش در كنار ثقل اكبر(قرآن) ثقل اصغر ناميده شده است ، حديث رسول خدا (ص) نزد خاندان مطهرش بسيار ارزشمند بود. حديث در دوران امام صادق (ع) و امام باقر(ع) اهميت وي‍ژه اي داشت به گونه اي كه اصحاب ائمه (ع) ده ها و صدها رساله حديثي با عنوان اصل تاليف كردند كه بخشي از آن ها با عنوان " اصول اربعه " شهرت يافت و اين اصول باعث شد تا دانشمندان اسلامي بر اساس آن در قرن چهارم جوامع روايي ارزشمندي را تاليف كنند و ضمير ما به كتاب هاي الكافي، من لا يحضر الفقيه، تهذيب الاحكام و الاستبصار فرآهم آيد.
دانشمندان شيعي در اواخر قرن چهارم و اوايل قرن پنجم به طور جدي به نگارش حديث روي آوردند و كوشيدند اسناد و روايات را حفظ كنند و اصول را باسندهايي كه در دست داشتند در كتاب هاي خود جاي دهند در پاره اي از نوشته ها نيز بنا را بر ذكر تمام اسناد گذاشتند.
به هر حال ميراث ارزشمند اهل بيت (ع) و سرمايه معنوي شيعه ، مستند و محكم است زيرا سند تكيه گاه حديث است و اعتبار حديث در گرو آن است، اما در عين حال عده اي از دانشمندان بناي خود را در نوشتارهايشان بر عدم ذكر سند گذاشته بودند و گاهي سند ذكر نمي كردند.
حديثي كه سند آن ذكر نشود يا بخشي از آن ذكر شود يا محمل ذكر گردد، مرسل است و حديث مرسل درپاره اي موارد اعتبار دارد و در موارد ديگر، تنها شاهد و مقوي ساير روايات است.
در اين كتاب درباره حديث مرسل و زواياي آن به تحقق و تحفص پرداخته تا دريابيم كه چگونه مي توان حديث مرسل را شناسايي كرد و درباره اعتبار آن سخن گفت.
در اين مجموعه به مباحث " علل پيدايش ارسال در روايات"، " گونه هاي وقوع ارسال در اسناد روايات" و "مرسلات معتبر و غير معتبر " پرداخته شده است.


تعداد بازديد اين صفحه: 169
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.