تاريخ و زمان
جمعه 7 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1034522
تعداد بازديد اين بخش: 16111
در امروز: 625
اين بخش امروز: 20

  تازه هاي كتاب
ماهيت حكومت نبوي

نويسنده:محمد صادق مزيناني
موضوع اصلي:اسلام - پيامبر اسلام (ص)
موضوع فرعي:اسلام- سياست و دولت پيامبر
ناشر:بوستان كناب
قيمت (ريال): 55000
شمارگان:1500
نوبت چاپ: اول
سال چاپ:1389
تعداد صفحه:356
 
معرفي كتاب:
شناخت انديشه هاي سياسي در گفتمان نبوي از چند جهت اهميت و ضرورت دارد.
الف: معرفي و دستيابي به الگوي كامل و گسترده انديشه و عمل ازضرورت  هاي اوليه اينگونه مباحث است.پيامبر اسلام (ص) سخنگوي اسلام و الگوي تمام عيار براي همه مسلمانان است سخن و سيره او تنها راهنماي عمل در زندگي فردي نيست بلكه منشور حكومت ديني و ره گشاي گره ها از معضلات حكومتي و پاسخگوي چالش هاي سياسي نيز هست زيرا سيره او ، اخلاق باسياست، حكمت با مصلحت و شيوه حكومت داري با راه كارهاي عقلاني در هم آميخته است.
ب: از سوي ديگر، درباره انديشه هاي نبي مكرم اسلام(ص) كاري درخور صورت نگرفته است و معدود افرادي كه انديشه و حكومت ايشان پرداخته اند ، كمتر به تبيين اصول و مباني انديشه و تحليل سيره آن بزرگوار پرداخته اند.
ج: پژوهشهايي از اين دست مي تواند پاسخي به پرسش ها و شبهه هايي باشد كه به وسيله مخالفان حكومت ديني در داخل و خارج كشور طرح مي شود.
پژوهش هاي حاضر در چهار بخش نگارش شده است:
بخش اول با عنوان " ماهيت حكومت نبوي" به پاره اي از پرسش ها و شبهه ها كه در سال هاي اخير، جو سياسي - فكري جامعه را تحت تاثير قرار داده و مشروعيت جمهوري اسلامي و زيربناي آن را هدف قرار گرفته پاسخ داده است .
بخش دوم با عنوان " نصيحت و خيرخواهي" از حقوق متقابل دولت و مردم گامي در راه ترويج اين اصل مهم و اساسي برداشته است.
بخش سوم با عنوان " معيارهاي گزينش كارگزاران در حكومت نبوي" داراي دو فصل است. فصل اول به تمايز اين معيارها در حكومت نبوي با ديگر حكومت ها و همچنين به معيارهاي عقلاني كه شريعت نيز آنها را تاييد كرده و به برخي از معيارهاي ديني پرداخته است و فصل دوم پس از اشاره به ديدگاه هاي گوناگون درباره اخلاق و سياست به بخش ديگري از معيارهاي مكتبي همچون شايستگي هاي اخلاقي كارگزاران و پيراستگي آنان از رذائل اخلاقي اشاره دارد.
و بخش چهارم با عنوان " رو.ش هاي تربيتي كارگزاران " به شيوه هاي گوناگوني كه پيامبر (ص) و حجضرت علي (ع) براي تربيت كارگزاران به كار مي گرفتند اشاره كرده است.


تعداد بازديد اين صفحه: 180
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.