تاريخ و زمان
شنبه 1 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1030246
تعداد بازديد اين بخش: 69262
در امروز: 1045
اين بخش امروز: 12

  درباره كتابداري
ارزيابي تارنما(وب‌سايت)ها توسط كودكان و نوجوانان و كتابداران كودك و نوجوان - نويسنده (گان): ميترا پشوتني زاده - علي منصوري
چكيده: امروزه اينترنت با تمامي ويژگي‌ها و جذابيت‌هاي خود، وسعت و گستردگي روزانه و تنوع اطلاعاتي و بسياري موارد ديگر توانسته خود را به عنوان معتبرترين و روزآمدترين منبع اطلاعاتي در دسترس همگان قرار دهد. آگاهي و توجه به اين نكته كه هر كسي مي‌تواند بدون هيچ‌گونه بازنگري و كنترلي به انتشار هرگونه مطلبي در اين شبكة عظيم بپردازد، مي‌تواند هشدار و تذكر كوچكي در نحوة استفاده و يافتن اطلاعات معتبر از اينترنت باشد. خوشبختانه براي اين كار ابزارها، معيارها و سياهه‌هاي متفاوتي براي گروه‌هاي سني و افراد مختلف تهيه شده است. يكي از اين گروه‌ها كودكان و نوجوانان هستند كه مقيد كردن آنها به مطالعة كتاب و ديگر محمل‌هاي سنتي در عصر اطلاعات و ارتباطات، منطقي به نظر نمي‌رسد. بنابراين در اين پژوهش ابتدا اهميت آشنايي با روش‌ها و ابزارهاي متعدد ارزيابي صفحات وب بيان شده و سپس ابزاري براي آموزش نحوة ارزيابي تارنم‌ها به كودكان و نوجوانان، معرفي شده و در نهايت كتابداران را با معيارهاي گزينش مناسب‌ترين تارنم‌ها براي اين گروه سني آشنا مي‌نمايد.

 
1. مقدمه
در دنياي كنوني، با قدرت‌نمايي هر چه بيشتر فناوري­هاي اطلاعاتي و ارتباطي و اهميت در دسترس داشتن اطلاعات در كمترين زمان، اين انديشه عموميت يافته كه با در اختيار داشتن يك رايانه، امكان اتصال به اينترنت و زمان كافي، مي‌توان معتبرترين و صحيح­ترين اطلاعات را (در هر زمينة­ موضوعي) از اينترنت بازيابي كرد. اين تصور از آنجا ناشي مي­گردد كه با ورود كليدواژة مورد نظر در قسمت جستجوي موتورهاي كاوش اينترنت و فشار يك دكمه، مي­توان به حجم عظيمي از اطلاعات دست يافت. قابليت دسترس­پذيري، سرعت بالا و تعداد بي‌شمار مدارك بازيابي شده در اين روش، اين وسوسه را ايجاد خواهد كرد كه ديگر روش‌هاي سنتي و كتابخانه­اي در بازيابي اطلاعات به فراموشي سپرده خواهد شد و به اينترنت به عنوان معتبرترين منبع اتكا و اكتفا شود.
 عدة زيادي اينترنت را يك كتابخانه مجازي يا رقومي (ديجيتالي) تصور مي­كنند، در صورتي كه اينترنت يكي از رسالت­هاي اصلي كتابخانه را، كه همانا گزينش معتبرترين اطلاعات است، زير پا گذاشته است. در دنياي اينترنت هر كسي مي­­تواند يك متخصص و پژوهشگر محسوب گردد و به انتشار انديشه­ها و نوشته­هاي خود بدون تأييد از سوي سازمان يا مؤسسة معتبري بپردازد. به نظر انجمن كتابداران آمريكا «محيط وب مانند فروشگاهي است كه در آن گزينه­هاي زيادي براي انتخاب و نه لزوماً سفارش و استفاده وجود دارد. گروهي از تارنما‌ها توسط كارگزاران معتبر و گروهي ديگر تنها براي بيان نظرات و علايق شخصي ساخته شده­اند و همين امر باعث شده است كه تشخيص مدارك ارزشمند از مداركي كه تنها به اتلاف وقت منجر مي­شوند، دشوار باشد» (ALA 2007).
در كتابخانه‌ها هميشه گزينش معتبرترين مدارك به عهده كتابداران است، ولي در محيط وب اين خود كاربر است كه بايد اين وظيفه را به عهده بگيرد. واقعيت آن است كه چنانچه كاربران قادر به شناخت و درك كيفيت مناسب براي يك تارنما نباشند، از برطرف ساختن نيازهاي اطلاعاتي خود عاجز خواهند بود. خوشبختانه اهميت اين مسأله باعث شده است كه روش‌ها و ابزارهاي متعددي براي ارزيابي صفحات وب پيشنهاد شود و به كاربران اينترنت در اين امر خطير ياري رسانند. تعدد و تنوع اين ابزارها به نوعي است كه هم در زمينه­هاي موضوعي مختلف و هم با توجه به توانايي و مهارت­هاي كاربران مختلف تهيه شده­اند. به عنوان نمونه، معيارهاي ارزيابي يك تارنما مربوط به گروه سني كودك و نوجوان با تارنمايي مربوط به بزرگسالان متفاوت است. هم‌چنين معرفي معيارها براي بزرگسالان، متناسب با تجربيات و مهارت­هاي آنان است كه در بيشتر مواقع براي كودكان و نوجوانان قابل استفاده نيست. ولي با توجه به استفادة روزافزون قشر جوان از اينترنت، ضروري است كه آنان نيز از روش­هاي ارزيابي صفحات وب آگاه بوده و توانايي بهره‌وري از آن را بياموزند. بنابراين ابتدا رهنمودهايي براي ارزيابي صفحات وب توسط كودكان و نوجوانان ارائه خواهد شد و سپس معيارهاي ارزيابي تارنماهاي آنان معرفي مي‌گردد.
2. سياهة بررسي كيفيت اطلاعات (QUICK)[i] براي كودكان و نوجوانان
تارنماي «QUICK» منبعي است براي كمك به كودكان و نوجوانان[ii] جهت ارزيابي اطلاعاتي كه در اينترنت يافته­اند. اين تارنما با به‌كارگيري نمونه­ها و پرسش‌هاي متعدد، اين فرصت را براي كودكان و نوجوانان فراهم مي­آورد تا مفهوم كيفيت اطلاعات را براي خود تحليل كنند. هرچند بسياري از نمونه­ها در رابطه با بهداشت و پزشكي است ولي مفاهيم آنها در مورد هر موضوعي مي­تواند به كار گرفته شود (QUICK 2007).
«QUICK» داراي 8 پرسش يا نقطه بررسي به قرار زير است كه با پاسخ به آنها    مي­توان به بررسي كيفيت اطلاعات تارنماها پرداخت.
1.            آيا پديدآورنده تارنما مشخص است؟
2.            آيا هدف تارنما روشن و واضح است؟
3.            آيا تارنما به هدف خود دست يافته­ است؟
4.            آيا تارنما براي من مناسب است؟
5.            آيا اطلاعات تارنما معتبر بوده و مي­توان صحت آن را بررسي كرد؟
6.            تارنما چه زماني ساخته شده است؟
7.            آيا اطلاعات تارنما داراي سوگيري است؟
8.            آيا تارنما، ديگر منابع قابل دسترس را به شما معرفي مي­كند؟
در اين تارنما، توضيح هر يك از نقاط بررسي، همراه با تصاوير، پرسش­ها و جملاتي با رنگ‌هاي متفاوت ارائه شده كه باعث ايجاد شك و ترديد در كودكان و نوجوانان مي­گردد و ذهن آنان را با موضوع مربوطه درگير مي­نمايد. همين امر، مهارت­ها و استعدادهاي كودكان و نوجوانان را در مسير تفكر انتقادي و يافتن اطلاعات با كيفيت پرورش و ارتقا مي­بخشد.
اين تارنما به عنوان وسيله‌اي آموزشي براي به­كارگيري در محيط‌هايي هم‌چون كلاس درس، كتابخانه و مراكز رايانه‌اي و اينترنتي طراحي گشته و داراي اين قابليت است كه در برنامه­هاي درسي نيز مورد استفاده قرار گيرد. براي استفاده از آن نه تنها لازم نيست كه آموزگاران، كاربران حرفه­اي اينترنت باشند بلكه حتي خود تارنما به آنها كمك مي­كند تا بتوانند با كيفيت­ترين اطلاعات را در اينترنت بيابند و آن را به دانش‌آموزان خود نيز بياموزند. زيرا «QUICK»، گروهي از مشكلات را كه احتمال مواجه شدن با آنها وجود دارد، بيان كرده و براي آنها راه­حل پيشنهاد مي­نمايد و شما را براي برخورد با مشكلات آماده مي­سازد.
استفاده از اين سياهة وارسي بسيار ساده بوده و حضور رنگ‌هاي مختلف، تصاوير، امكانات راهبري و پيوندهاي مفيد نيز به سهولت استفاده از آن افزوده است. به‌طور كلي براي هر نقطه بررسي، توضيحاتي همراه با پرسش‌ها و جملات تفكر برانگيز و تصاوير و نمونه‌هايي كه به درك مطلب كمك مي­كند، ارائه مي­شود و در پايان به پاره­اي نكات و مشكلات احتمالي در قالب پرسش اشاره كرده و با بيان پاسخ آنها در صفحه­اي ديگر، امكان تفكر و چاره­جويي را براي مخاطب فراهم مي­سازد.
براي روشن­تر شدن مطلب و نحوة استفاده از اين سياهة وارسي، در زير به دو نمونه (نقاط بررسي 5 و 6) به طور مختصر اشاره شده است.
§      آيا اطلاعات تارنما معتبر بوده و مي­توان صحت آن را بررسي كرد؟
هنگامي كه به يك تارنما رجوع مي­كنيد، بسيار آسان است كه به اطلاعات آن به علت ظاهر جذاب و وجود صدا و ديگر امكانات اعتماد كنيد متأسفانه هميشه اطلاعات اينترنتي قابل اطمينان نيست، اطلاعات اينترنت بر خلاف نشريات و برنامه­هاي تلويزيون، توسط گروهي از افراد براي تأييد صحت اطلاعات مورد بررسي قرار نمي­گيرد. پس لازم است كه اين كار توسط خود كاربران انجام گيرد.
تارنما­هايي كه داراي اطلاعات صحيح باشند در بيشتر موارد، منابعي را براي تأييد صحت اطلاعاتشان پيشنهاد مي­نمايند كه اين منابع ممكن است كتاب، نشريه يا پيوند به تارنمايي ديگر باشد.
بايد موارد زير را در نظر داشت:
«   نويسنده مطلب كيست؟
اين پرسش به اطلاعات روبه­رو پيوند داده شده است
 
«   آيا فرد ديگري نيز مطلب مشابهي را بيان نموده است؟
اين پرسش به اطلاعات روبه­رو پيوند داده شده است
«   آيا در كنار اطلاعات، منابع ديگري نيز معرفي شده است؟
اين پرسش به اطلاعات روبه­رو پيوند داده شده است
 
يادداشت: نحوة استفاده از اطلاعات كتابشناختي و شناسايي ناحيه و قسمت­هاي مختلف آن براي يافتن اصل منبع در كتابخانه­ها و هم‌چنين، پيوند به موتورهاي كاوشگر مختلف و شيوة جستجوي اطلاعات در آنها نيز به كاربران در قسمت مربوطه، آموزش داده شده است.
§      تارنما چه زماني ساخته شده است؟
اگر يك نشريه يا كتاب داشته باشيد به راحتي مي­توانيد از زمان انتشار آن و آخرين تاريخ روزآمدسازي آن آگاه شويد. به طور كلي اطلاعاتي كه روزآمد نشده باشد كمتر مورد استفاده قرار مي­گيرد، مگر آن‌كه اطلاعات مورد نياز شما به گونه­اي باشد كه نياز كمي به روزآمدسازي داشته باشد.
براي آگاهي از ميزان روزآمد بودن اطلاعات، شما بايد تاريخي را كه اطلاعات توليد شده يا روزآمد شده بيابيد. اين تاريخ به‌طور معمول در پايين­ترين قسمت صفحه است. تارنمايي كه ادعاي داشتن اطلاعات روزآمد را دارد بايد تاريخ جديدي نيز داشته باشد.
و اگر نتوانستيد هيچ تاريخي را بيابيد، آن وقت چه بايد كرد؟    
اين پرسش به اطلاعات روبه­رو پيوند داده شده است
تصوير 1       يافتن تاريخ ساخت تارنما در مرورگرهاي مختلف
به طور كلي در مورد هر تارنما، معيارهايي هم‌چون هدف، پوشش موضوعي و زماني، پديدآورندگان و مسئولان، اعتبار، صحت و درستي اطلاعات، امكان تماس و تعامل، روزآمد بودن، نوع تبليغات، سهولت دسترسي و استفاده و گروهي ديگر از مؤلفه­ها، از جمله معيارهاي مهم ارزيابي صفحات هستند كه خوشبختانه در مقالات زيادي به آنها پرداخته شده است (دراگولانسكو[1] 2002، عصاره 1381، جهانگير 1384، حيدري 1384، آن آليسون[2]، مك نيل[3]، سوانسون[4] 2000) كه كودكان و نوجوانان در صورت علاقه­مند بودن به آشنايي با ديگر معيارها مي­توانند از آنها بهره جويند.
3. معيارهاي گزينش تارنما­هاي برجسته براي كودكان و نوجوانان
انجمن كتابداري آمريكا، در تارنماي خود، سياهه­اي از برجسته­ترين تارنما­هاي كودكان و نوجوانان در زمينه­هاي موضوعي مختلف تهيه كرده و با علامت­هاي خاصي ردة سني آنها را نيز تعيين كرده و به منظور آشنايي مخاطبان با معيارهاي انتخاب برجسته­ترين تارنما­ها، به معرفي آنها پرداخته است. از اين معيارها مي­توان براي انتخاب مناسب­ترين تارنما­ها براي كودكان و نوجوانان بهره برد. به همين منظور معيارهاي مورد استفاده و تأييد انجمن كتابداري آمريكا معرفي مي­گردند (ALA 2007).
3-1. پديدآورنده: چه كسي تارنما را ساخته است؟
§    نام فرد يا گروهي كه تارنما را ايجاد كرده­اند بايد به طور روشني بيان گردد.
§سازندة تارنما بايد در صورت لزوم، به ذكر منبع براي اطلاعات بيان شده بپردازد.
§    مدير يا مسئول تارنما بايد امكان اظهارنظر را براي كاربران فراهم نمايد.
§مدير يا مسئول تارنما بايد در مورد هر پرسشي در رابطه با حق مؤلف، علائم تجاري يا مالكيت اقلام موجود پاسخگو باشد و هم‌چنين تارنما­هايي كه قانون حق تكثير يا هر قانون ديگري را نقض كرده­اند، نبايد توسط مسئول تارنما پيشنهاد و سياهه و يا به آنها پيوند داده شود.
 
3-2. هدف: فلسفة وجودي تارنما چيست؟
§هدف تارنما بايد واضح و محتواي آن بايد نمايانگر هدف باشد. تارنما­ها ممكن است با هدف سرگرمي، آموزشي، تجاري و مانند آن ساخته شده باشند.
§    تبليغات بايد محدود و مناسب باشد.
§تارنماهايي كه تنها داراي اهداف تجاري مي­باشند به عنوان تارنما­هاي برجسته در نظر گرفته نمي­شوند.
§تارنماي خوب بايد تجربيات كاربران را افزايش داده و موجب گسترش نحوة تخيل آنها گردد. تارنماهايي كه سوگيري را به جاي گسترش ديد كودكان رواج مي­دهند، به عنوان تارنماي برجسته در نظر گرفته نمي­شوند.
3-3. طراحي و ثبات
§    اطلاعات بايد به سهولت بازيابي و استفاده شود.
§    طراحي بايد براي بينندگان جذاب باشد.
§متن بايد به سهولت خوانده شود و نبايد از پيش­زمينه، تصاوير و قلم­هايي استفاده گردد كه باعث عدم تمركز مي­گردد.
§    كاربران بايد به راحتي قادر به مرور تارنما باشند.
§صفحاتي كه براي پيوند در نظر گرفته شده بايد به خوبي سازماندهي شده و براي كودكان و نوجوانان گيرا و جذاب باشد. مجموعة پيوندها نيز بايد به خوبي انتخاب شده و به كودكان و نوجوانان براي دنبال كردن موضوعات مورد علاقه­شان كمك كند.
§    طراحي بايد براي كاربران مناسب باشد.
§تارنما­­هاي سرگرمي و بازي بايد داراي محيط رابط كاربر جذاب و دستورالعمل بازي واضحي باشند.
§    تارنما­ها بايد در زماني منطقي و معقول بارگذاري شوند.
§تارنما­ها بايد بدون مشكل، بارگذاري شده و در دسترس باشند. مسألة ثبات نيز نبايد فراموش گردد.
§    ازقابليت­ها و ابزارهاي ويژه[5] استفاده گردد.
§قبل از استفاده از تارنما، كاربر نبايد مجبور به پرداخت هزينه يا ارائة اطلاعات شخصي خود باشد.
3-4. محتوا
§يك تارنماي برجسته بايد به ارائة محتوايي مفيد و مناسب به منظور آموزش،     اطلاع­رساني و سرگرمي بپردازد.
§    عنوان تارنما بايد با هدف آن مطابقت داشته باشد.
§محتواي تارنما بايد به راحتي قابل خواندن بوده و توسط كاربران بالقوه، قابل فهم باشد.
§بايد در تارنما اطلاعات كافي وجود داشته باشد تا مشاهدة آن را ارزشمند جلوه دهد.
§اگر اطلاعات زيادي در تارنما وجود دارد، بايد موتور كاوشگري در نظر گرفته شود و يا حداقل سياهه­اي از موضوعات زير پوشش ارائه شود تا كاربر بتواند به راحتي از ميان آنها، موضوع مورد علاقة خود را بيابد.
§    قواعد دستوري و رسم­الخط­ بايد صحيح باشد.
§اطلاعات بايد روزآمد و صحيح باشد و اگر موضوع تارنما مرتب در حال تغيير است بايد سريع روزآمد گردد.
§    بايد در رابطه با موضوع تارنما، پيوندهايي به ديگر اطلاعات داشته باشد.
§    تصاوير تارنما بايد مربوط و متناسب با متن باشد.
§    موضوعات بايد مربوط و متناسب با مخاطبان كودك و نوجوان باشد.
§    ديدگاه ارائه شده بايد قابل فهم براي كودكان و نوجوانان باشد.
§در تارنما­هاي اطلاعاتي، به‌ويژه آنهايي كه براي حمايت از برنامه­ها و تكاليف مدرسه تهيه شده­اند، كيفيت محتوا بسيار مهم است.
§بعضي تارنما­ها مانند تارنما­هاي آموزش روش زندگي و بهداشت، ممكن است شامل اطلاعات رشد نيز باشد بنابراين چنين منابعي بايد متناسب با سن و نياز كودكان و نوجوانان طراحي شوند.
 
4. نكات قابل توجه دربارة ارزيابي تارنما­ها
4-1.     هر شخصي از ديدگاه و نياز اطلاعاتي خود به ارزيابي صفحات وب مي­پردازد. بنابراين اين احتمال وجود دارد كه نتايج ارزيابي دو شخص به‌طور متفاوت باشد                (زين­العابديني 1384).
4-2.     توجه داشته باشيم كه گاهي براي رفع نياز اطلاعاتي به مواردي مانند مسائل جاري روز، بهترين منبع روزنامه­هاي معتبر همان روز مي­باشند و لازم نيست براي ارزيابي اطلاعات موجود در اينترنت خود را به دردسر بياندازيد. بنابراين تنها در صورتي كه مطمئن هستيد بهترين منبع براي بازيابي اطلاعات مورد نظر شما، اينترنت مي­باشد بايد خود را براي ارزيابي مدارك بازيابي شده آماده سازيد.
4-3.      اين احتمال وجود دارد كه در زمينة مورد نظر شما، هيچ مدركي در شبكه وجود نداشته باشد.
4-4.      چون اينترنت رسانه­اي جديد است، ممكن است تصور شود كه اطلاعات آن نيز جديد و به روز هستند، ولي اين مسأله هميشه صادق نيست (QUICK 2007).
4-5.      يكي ديگر از راه­هاي ارزيابي، آگاهي از نظرات و عقايد ديگران دربارة يك صفحة وب است. منظور از ديگران مواردي همچون پايگاه­ها، نويسندگان و ناشران الكترونيكي، موتورهاي كاوشگر و فهرست‌هاي راهنماي موضوعي مي­باشد (جهانگير 1384). ولي در صورتي كه تصميم به استفاده از نظرات ديگران در مورد يك صفحة وب نموديد، همواره به هماهنگي ديدگاه خود و ديگران توجه داشته باشيد. نكتة ديگر آن است كه هر سياهة پيشنهادي از تارنما­ها بايد مرتب مورد روزآمدسازي قرار گيرد، زيرا محتواي آنها بسيار سريع‌تر از آنچه فكر كنيم در حال تغيير است. بنابراين از اين سياهه­ها با احتياط استفاده نماييد.
4-6.      لازم نيست هر تارنمايي، تمامي معيارهاي ذكر شده را در برداشته باشد ولي هرچه تعداد بيشتري از اين ويژگي­ها را شامل شود، بر ارزش و اعتبار آن افزوده مي­شود.
4-7.      معيارهاي مذكور براي كتابداران نيز قابل استفاده خواهد بود زيرا كتابداران در دنياي امروز بايد با معيارهاي گزينش يكي از مهم‌ترين منابع اطلاعاتي، يعني   تارنما­هاي اينترنتي، آشنا باشند.

5. نتيجه‌گيري
مقيد كردن كودكان و نوجوانان به مطالعة كتاب، در عصر حاضر كه عرصة تاخت و تاز انواع رسانه­هاي ديداري ‌شنيداري و حضور پررنگ اينترنت و وب در ميان اين دسته از      رسانه­هاست، منطقي به نظر نمي­رسد، زيرا در كسب آگاهي، آموزش بهتر و ايجاد سرگرمي براي كودكان و نوجوانان، اين رسانه­ها نقش به‌سزايي دارند (قزل­اياغ 1383، 26).
سومين اصل رانگاناتان، يعني «هر خواننده­اي كتابش»، در تمام دوران­ها قابل تعميم بوده و انواع مختلف محمل­هاي اطلاعاتي را در برمي­گيرد و كتابدارن كه همواره سعي داشته­­اند تا بهترين و مناسب­ترين محمل­هاي اطلاعاتي را براي كاربران خود تهيه نمايند، در عصر حاضر نيز ­مي­توانند تارنماها را (به عنوان جديدترين محمل­هاي اطلاعاتي) كه بايد با توجه به نياز خوانندگان تهيه گردند، در نظر گيرند. البته انتخاب اين قسم از محمل­ها براي برخي گروه­­ها هم‌چون كودكان و نوجوانان، داراي حساسيت خاصي مي­باشد، زيرا اين گروه از كاربران داراي نيازهاي اطلاعاتي خاص، مطابق با سن و روحية خود مي­باشند كه بايد به آنها توجه نمود.
كتابخانه­ها سابقه­اي طولاني در فراهم­آوري مكاني سالم و خدمات با كيفيت براي كودكان و نوجوانان داشته­اند (ALA 2007). بنابراين يكي از گروه‌هايي كه بايد با معيارهاي ارزيابي و گزينش تارنما­هاي كودكان و نوجوانان آشنايي داشته باشد، كتابداران هستند.
افزون بر اين لازم است خود كودكان و نوجوانان نيز با نحوة يافتن اطلاعات معتبر و مناسب در اينترنت آشنا گردند، زيرا وسعت و گسترش روزانه اينترنت اين امكان را فراهم نمي­آورد كه نه تنها كتابدارن بلكه، مربيان آموزشي، والدين، مراكز رايانه‌اي مخصوص كودكان و نوجوانان و سازمان‌هاي مخصوص به آنها، توانايي شناسايي و معرفي تمامي تارنما­هاي مناسب آنان را داشته باشد. بنابراين، لزوم آشنايي با معيارهاي ارزيابي تارنماهاي اينترنتي براي اين نسل جوان انكارناپذير است و سياهه­هاي ساده­اي همچون «Quick» ممكن است در اين امر ياريگر كودكان و نوجوانان باشند.
 
6. منابع
آن آليسون، دين؛ مك نيل، بت؛ سوانسون، سن. 2000. معيارهاي انتخاب پايگاه اطلاعاتي. ترجمه نفيسه دري­فر. 1379.كتابداري و اطلاع‌رساني 3 (3): 116 ـ 132.
جهانگير، عيسي. 1384. ارزيابي منابع اينترنتي در پژوهش هاي مبنتي بر اينترنت. ره آورد نور 4 (11): 63ـ67.
حاجى‌زين‌العابدينى‌، محسن.1381. بررسى ‌مسائل ‌فهرستنويسى ‌منابع ‌اينترنتى و ارائه‌ دستنامه‌ پيشنهادى‌ براى‌ كتابخانه‌هاى‌ ايران. پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه‌ علوم‌ پزشكى‌ و خدمات‌ بهداشتى‌، درمانى‌ ايران.
حيدري، غلام. 1384. معيارهاي ارزيابي منابع اطلاعاتي الكترونيكي با تأكيد بر وب سايتها. علوم اطلاع‌رساني 20 (3،4): 17ـ31.
دراگولانسكو، نيكولا جورج. 2002. ارزيابي كيفي وب سايتها: معيارها و ابزارها. ترجمه افشين حمدي پور و ابراهيم صادقي. 1383. فصلنامه كتاب 15 (58): 188 ـ 193.
عصاره، فريده. 1381. معيارهاي ارزيابي منابع اينترنتي. فصلنامه كتاب 13 (1): 63 ـ 72.
قزل اياغ، ثريا. 1383. ادبيات كودكان و نوجوانان و ترويج خواندن (مواد و خدمات كتابخانه اي براي كودكان و نوجوانان). تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه­ها «سمت».
ALA. 2007. Great Site for Kids.  http://www.ala.org/ala/alsc/greatwebsites/greatwebsitesforkids/great websites.htm (accessed Septamber 26, 2007).
QUICK. 2007. Quality Information Checklist. http://www.quick.org.uk/(accessed 
Septamber 26, 2007


نويسنده(گان) :

1- ميترا پشوتني زاده دانشجوي دكتري كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شهيد چمران اهواز 

2- علي منصوري دانشجوي دكتري كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شهيد چمران  اهواز

منبع: پژوهشگاه اطلاعات  و مدارك علمي ايران

تعداد بازديد اين صفحه: 869
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.