تاريخ و زمان
شنبه 8 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1037595
تعداد بازديد اين بخش: 26462
در امروز: 2800
اين بخش امروز: 50

  گوناگون
يك كتاب درسي نكته مديريتي
امروز محيط‌ هاي كاري با سرعت قابل توجهي در حال تغيير و تحولند و به همين علت يك مدير اثر بخش علاوه بر نظم و انضباط، بايد از مهارت بسيار زيادي در درك نيازهاي اوليه افراد و رفتار ان‌ها در محيط كار برخوردار باشد. جلب توجه و تعهد، پرورش استعدادها، ايجاد انگيزه و اثر بخشي افراد مستلزم برقراري ارتباط‌هاي باز و ايجاد اعتماد متقابل ميان مديران و كاركنان است.
شما دانستن اصول بنيادي روش‌هاي مديريت موفق، مي‌توانيد بر افرادي كه برايتان كار مي‌كنند برتري قابل توجهي پيدا كنيد. شما بايد بدانيد كه چطور مديران مي‌توانند با تشخيص و اجتناب از مشكلات متداول شكست احتمالي را براي سازمان خود به موفقيت رسيدن به هدف‌‌هاي سازماني بايد نيازهاي افراد را درك كنيد. مهارت شما در اين كار انگيزه‌ي لازم را در آنان ايجاد خواهد كرد.
نكات مفيد مديريتي
1. شما مي‌توانيد نگرش سازنده را در افراد تقويت كنيد. موثرترين روش انجام اين كار پاداش، تاييد، الگو سازي و تعريف رفتار و كردار خوب افراد و كمك‌هاي مثبت آن است.
2. سعي كنيد به جاي تغيير شخصيت افراد بر رفتار آن‌ها تاثير گذاريد.
3. رفتار سازنده و مثبت را تقويت كنيد و به آن پاداش دهيد.
4. به نيازهاي سطح پايين افراد تو جه و آن‌ها را تامين كنيد.
5. افراد نيازهاي مختلفي دارند. نيازهاي سطح پايين‌تر شامل نياز به حقوق، امنيت شغلي و شرايط كاري مناسب هستند. شما بايد اين قبيل نيازها را براورده كنيد. اما اين كار به تنهايي نمي‌تواند رضايت افراد را به دنبال داشته باشد. كوتاهي در برآورده كردن نيازهاي اوليه در اغلب موارد موجب نارضايتي كاركنان مي‌شود از سوي ديگر، احساس رضايت زماني در افراد ايجاد مي‌شود كه نيازهاي سطوح بالاتر آن‌ها، مانند احساس مسئوليت پيشرفت و رشد فردي نيز برآورده شوند.
6. هر زمان احساس كرديد افراد استحقاق تشكر را دارند حتما از آن ها تشكر كنيد.
7. علاوه بر تعريف تمجيد خصوصي از افراد، نزد سايرين نيز از آنان تعريف كنيد تا حساس سربلندي كنند به عنوان يك مدير، سعي كنيد از اين احساس غرور و افتخار افراد بهره‌برداري كنيد و به خاطر توانايي خود در هدايت كاركنان و كسب نتايج ارزنده از فعاليت‌هاي آنان به خود بباليد. هم مديريت و هم كاركنان بايد از اين كه به يك سازمان . موفق و شناخته شده تعلق دارند احساس سربلندي كنند.
8. سوال هاي خود را بي پرده بپرسيد تا افراد با صداقت كامل به شما جواب دهند.
9. به افراد فرصت بدهيد تا بتوانند احساسات واقعي خود را بيان كنند.
10. گوش دادن:
دقت در گوش دادن در بسياري از حوزه‌هاي شغلي يك مدير از شركت در جلسه وارزشيابي ها گرفته تا ارتباط‌هاي تلفني نقشي مهم و اساسي دارد. گوش دادن هم به نفع كاركنان شما است. از طرفي شما بينش بهتري نسبت به افراد پيدا مي‌كنيد و نظرات سودمند را در ارتباط با سازمان خود از آن ها مي گيريد و از طرف ديگر كاركنان احساس مي‌كنند كه نقطه نظرا ت آن ها شنيده مي‌شود به همين خاطر با صراحت بيشتري به شما پاسخ خواهند داد.
شيوه‌‌ي گوش كردن شما چطور است؟
اگر احساس كرديد كاري خارج از توان كاركنان شما است، بلافاصله به كمك آن‌ها بشتابيد.
به افراد اعتماد به نفس كاذب ندهيد. اگر اطلاعات خوبي ندارند صراحتاً به ان‌ها بگوييد دخالت خود را كمتر كنيد بگذاريد سايرين هدايت كارها را بر عهده بگيرند اين كار به شما و كاركنان اعتماد به نفس بيشتري مي‌دهد.
بي اعتمادي شما نسبت به خودتان به ساير افراد آموزشگاه يا گروه سرايت مي‌كند. اجازه ندهيد كسي متوجه عدم اعتماد به نفس شما شود.
عدم قاطعيت هميشه موجب تضعيف روحيه مي‌شود.
به سرعت و با كمال صداقت افراد را در جريان موفقيت‌هاي سازمان قرار دهيد.
تاكيد كنيد كه افراد با هم همكاري داشته ‌باشند و آزادانه و بي پرده با هم ارتباط برقرار كنند.
سعي كنيد به صورت غير رسمي و كاملاً دوستانه با كاركنان خود صحبت كنيد .
ارتباط فرايندي است كه در همه حال، گاه به صورت سازمان‌دهي شده و گاه به شكل اتفاقي در حال انجام شدن است بنابراين سعي كنيد با صادق بودن، بي‌پرده صحبت كردن و در دسترس همگان بودن كيفيت ارتباطات را بالا ببريد.
در تكذيب شايعات نادرست سرعت عمل به خرج دهيد .
برخورد غير رسمي با افراد
با استفاده از گفت‌گوهاي غير رسمي و دوستانه مي‌توانيد احساسات افراد را درك كنيد و در عين حال از شيوع حرف‌هاي بي‌اساس و شايعات جلوگير ي كنيد.
به كاركنان خود فرصت دهيد تا قابل اطمينان بودن خود را به شما نشان دهند.
سوال‌هايي كه بايد از خود بپرسيد.
س آيا به اندازه كافي به ديگران اعتماد دارم كه بتوانم به طور اثر بخش به ان‌ا تفويض اختيار كنم؟
س آيا پس از تفويض اختيار توجيه افراد آن‌ها را در انجام وظايف خود آزاد مي‌گذارم و در كار آن‌ها دخالت نمي‌كنم؟
س آيا به افراد نشان مي‌دهم كه به ان‌ها اعتماد كامل دارم و مطمئنم كه مرا نا اميد نخواهند كرد؟
س آيا با صداقت و خوش قولي خود به تدريج اعتماد را در وجود ديگران تزريق مي‌كنم؟
به صحبت‌هاي كارمندان ناراضي گوش كنيد ممكن است صحبت‌ آن‌ها و جود يك سري مشكلات جدي را آشكار كند.
افرادي كه از انجام وظايف خود لذت مي‌برند كارشان را به بهترين وجه انجام مي‌دهند.
‌اكثر افراد مسئوليت بيشتر را به بي مسئوليتي و كار خيلي كم ترجيح مي‌دهند.
اگر در فكر كاهش هزينه‌‌ها هستيد. اموزش بايد آخرين مقوله‌اي باشد كه هزينه‌هاي ان را كم مي‌كنيد.
توسعه توانايي‌هاي كاركنان شاغل در سطوح مختلف سازمان به اندازه‌اي حايز اهميت است كه برخي از كرده‌اند و بسياري از ان‌ها از مشاوران و مربيان خارج از سازمان در امر اموزش كمك مي‌گيرند. ارايه آموزش‌هاي كيفي و توسعه‌ي نيروي انساني براي هر سازماني ضروري است.
براي آموزش مهارت‌هاي استفاده از كامپيوتر سرمايه‌گذاري زياد بكنيد. اين كار عملكرد سازمان شما را بهبود مي‌بخشد.
استفاده از الكترونيك در مشاغل مختلف روز به روز افزايش مي‌يابد. شما بايد تكنولوژي (مانند انواع كامپيوتر) را به عنوان چيزي كه همه بايد استفاده از ان را بدانند در نظر بگريد. اگر سازمان شما از اينترنت (شبكه پردازش ارتباط ميان افراد و پرونده‌ها (فايل‌ها) برخوردار نيست ‌بايد هر چه سريع‌تر چنين سيستمي را نصب و راه‌اندازي كنيد. اگر اشتباهي در كار رخ داد از خود بپرسيد كه آيا شما نيز در ان نقشي داشته‌ايد يا خير.
كارمندان را تشويق كنيد كه پيشنهاداتي را برا حل مشكلات ارايه كنند.
دستور دادن فايده چنداني ندارد نحوه انجام كار را در عمل به افراد نشان دهيد.
كارمندان از مديران خود انتظار دارند كه سرمشق خوبي براي آن‌ها باشند. بنابراين سعي كنيد رفتار شما هميشه در حد استانداردهاي لازم براي يك مدير باشد.
در عين حال با كارمنداني كه در سطحي پايين‌تر از سطح استانداردهاي تعيين شده عمل مي‌كنند رفتار تحقير ‌آميز نداشته باشيد. مهم‌تر از همه اين كه سعي كنيد رفتار شما متغير نباشد.
تا آنجا كه مي‌توانيد از وجود مربيان خارج از سازمان استفاده كنيد.
يادگيري حين عمل بسيار موثر از يادگيري از طريق نشستن و كتاب خواندن يا گوش دادن به سخنراني است. كارمندان با تجربه‌تر خود را تشويق كنيد كه در اين كار پيش قدم شوند.
اگر فكر مي‌كنيد فردي به اشتباه در پستي قرار گرفته است، با جسارت تمام اين مساله را بازگو كنيد.
براي پر كردن پست‌هاي بالا سازماني، كاركنان خود را نسبت به افراد خارج سازمان در اولويت قرار دهيد.
هنگام شناسايي استعدادهاي بالوقوه براي پر كردن پست‌هاي مديريتي فراموش نكنيد كه مديريت لزوماً نيازمند برخورداري از تحصيلات عاليه نيست. هر چند كه يك مدير بايد وقت خود را صرف فعاليت‌هاي فكر (مانند برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي، و هماهنگي) كند ولي عملاً وقت او در طول روز به انجام كارهاي مختلف اختصاص مي‌يابد. يك مدير ناگزير از انجام انبوهي از كارهاي ملي است و ممكن است هر دو روز يك بار، و فقط به اندازه نيم ساع، وقت آزاد و بدون مزاحمت داشته باشد. بايد ببينيد فردي كه براي يك پست مديريتي در نظر گرفته‌ايد توانايي انجام كار اثر بخش با چنين شرايطي را دارد يا خير. اگر اين فرد ترجيح بدهد كه در هر زمان فقط يك كار را نام دهد در آن صورت ارتقاي او به پست‌هاي مديريتي چندان صلاح نيست.
در مواردي كه زيردستان مي‌توانند به خوبي شما تصميم بگيرند اختيار تصميم‌گيري را به آن‌ها واگذار كنيد انتقال اختيار تصميم‌گيري به رده‌هاي پايين‌تر سازمان، فشار وارده بر مديريت ارشد را كاهش مي‌دهد. در واقع انجام اين كار به اين معني است كه كاركنان رده‌هاي پايين‌تر سازمان، مورد اطمينان مديريت ارشد هستند و همين مساله باعث ايجاد انگيزه در آن‌ها مي‌‌شود. علاوه بر اين، از آنجا كه تصميم‌گيري در جايي نزديك به مرحله اجرا انجام مي‌شود، احتمال درست بودن آن بيشتر است.
به صحبت‌ كاركنان خود گوش كنيد و از آن‌ها بخواهيد، كه براي بهسازي عملكرد پيشنهاد دهند.
افراد را تشويق كنيد كه مشكلات و شكايت‌هاي خود را با شما در ميان بگذارند.
در درگيري‌هاي كارمندان با يكديگر به هيچ وجه طرف كسي را نگيريد و بي‌طرفي خود را بقه وضوح نشان دهيد.
به مقاومت افراد در برابر تغيير همواره به چشم يك مشكل قابل حل نگاه كنيد.
با دادن‌ هداياي غير منتظره به افراد آن‌ها را هيجان‌زده كنيد.
منبع
اداره كردن افراد در محيط كار،‌رابرت هلر، سعيد علي ميرزايي، انتشارات سارگل.





























تعداد بازديد اين صفحه: 466
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.