تاريخ و زمان
جمعه 4 اسفند 1402  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 977910
تعداد بازديد اين بخش: 114864
در امروز: 556
اين بخش امروز: 103

  معلمان ومربيان مولف
  عباس يميني شريف
 
 
 
 
 
تلفن منزل:  
 
 
 
 
 

زندگينامه:
عباس يميني شريف از نخستين شاعران و نويسندگان كودكان در پامنار تهران زاده شد. در پنج سالگي به همراه خانواده‌ي‌ خود به دهكده‌ي دربند در نزديكي تهران رفت. او را در همان جا به مدرسه و مكتب سپردند. زندگي در روستا، از سويي يميني شريف را به دوستي با طبيعت، گياهان و جانوران برانگيخت و از ديگر سو، رفتار خشن و خشك مربيان مدرسه و مكتب روستا، نشان خود را تا پايان عمر در روح كودكانه‌ ي او باقي گذارد. يميني شريف در خانواده ‌اي با فرهنگ پرورش يافت. لالايي‌هاي دوران كودكي و انس با شعرهاي حافظ و سعدي و مولوي و نيز شعرهاي روز، سبب شد او نيز به شعر و مطالعه روي آورد. وي به ياري حافظه‌ي نيرومند و پربار خود، ترانه و شعرهاي روز را مي‌خواند و از بر مي‌كرد.
خود او درباره محيط فرهنگي آن دوران مي‌گويد كه در هنگام كودكي در پي جنبش مشروطه و آزادي نسبي زبان و قلم، مردم به حق خود در تعيين سرنوشت خويش آشنا شده بودند و شعر و شاعري و نوشتن، بازار پر رونقي يافته بود. اكنون ديگر، افزون بر شعرهاي شاعران بزرگ گذشته، در كتاب ‌هاي دبستان شعرهاي ساده‌اي از ايرج ميرزا، مهدي ‌قلي خان هدايت و يحيي دولت آبادي نيز چاپ مي‌شد. همسايگي با فرخي يزدي، شاعر مبارز همزمان يميني‌شريف، از ديگر انگيزه ‌هاي بزرگ او براي روي آوردن به شعر بود. فرخي يزدي به جز انتشار شعرهايش در نشريه‌ ها، آواز خواني را به كار گرفته بود تا روزهاي تعطيل در ده دربند شعرهاي سياسي و انتقادي او را براي مردمي ‌كه به گردش مي‌آمدند، با آواز بلند بخواند. چون اين آوازخوان سواد نداشت، فرخي يزدي، يميني شريف را كه آن زمان كودكي ده ساله بود، مأمور كرد كنار آواز‌خوان بنشيند و با صداي آهسته شعرها را براي او بخواند. سپس آواز خوان آن‌ها را با صدايي رسا كه در كوه مي‌پيچيد، مي‌خواند و شنوندگان را به شور مي‌آورد. يميني شريف از كلاس پنجم دبستان با بهره‌گيري از آنچه در خانه و مدرسه و مكتب و مسجد اندوخته بود شعر گفتن را آغاز كرد. بعدها در دبيرستان به پيروي از كتاب «نصاب الصبيان» كه آن را در مكتب خوانده بود، نام ‌ها و واژه ‌هاي تاريخي و جغرافيايي و طبيعي درس ‌هايش را در شعر مي‌گنجاند. در سال 17-1318 ش. با هدف گزيدن پيشه‌ي آموزگاري وارد دانشسراي‌ مقدماتي تهران شد. در آنجا بود كه دانست در كشورهاي ديگر براي كودكان كتاب هاي زيادي منتشر مي شود.اين آغاز آشنايي يميني شريف با فرهنگ كودكي مدرن بود. عباس يميني شريف در سال ١٣٢٤ براي ادامه تحصيل در رشته زبان و ادبيات فارسي، مقطع دكتري، وارد دانشكده ادبيات دانشگاه تهران شد. در مهر ماه ١٣٢٦موضوع پايان نامه خود را با عنوان " داستانهاي منثور و روشهاي مختلف آنها" به هيئت نظارت دوره دكتري ادبيات فارسي ارائه داد. يميني شريف قصد داشت با انتخاب اين موضوع در حوزه ادبيات كودكان به تحقيقات بيشتر بپردازد. اما در جلسه مهر ماه ١٣٣١هيئت نظارت با موضوع "داستانهاي منثور قرن هفتم و هشتم هجري" و كار بر روي متون و نويسندگان اين دو قرن به طور كلي موافقت كرد. به گفته هومن يميني شريف، از آنجا كه موضوع پيشنهادي از طرف هيئت نظارت مورد علاقه يميني شريف نبود، او عليرغم گذراندن تمامي دوره تحصيلي خود از ارايه پايان نامه صرف نظر كرد. يميني‌ شريف با خواندن و لذت بردن از آن‌ آثار به اين باور رسيد كه بايد كتاب ‌ها، نشريه‌ ها و شعرهاي ويژه‌اي براي كودكان و نوجوانان به زبان ساده و روان درباره‌ي زندگي روزانه و در خور درك و توان آنان نوشته ‌شود. بنابر اين، تصميم گرفت كتاب ‌هاي كودكان را از زبان ‌هاي ديگر به زبان فارسي برگرداند. نخستين ترجمه‌ي او از كتاب «ابران و تيتانيا» از افسانه‌هاي پريان، بسيار مورد پسند استادانش قرار گرفت. از اين زمان بود كه او سرودن شعر كودك را آغاز كرد. و ديگر در همه جا: خانه، كوچه و خيابان، شعر مي‌گفت و آن‌ها را روي كاغذ پاره‌هاي جيبش مي‌نوشت. يميني‌شريف از استاداني كه در اين راه او را به پيش راندند و راهنمايش بودند، از جمله عيسي صديق‌،‌ احمد بهمنيار،‌ علي اصغر حكمت، محمد‌باقر ‌هوشيار، بيژن، پرويز ناتل خانلري و صفا،‌ با سپاس فراوان ياد كرده است. در سال 1321 ش. يكي از شعرهاي او در نشريه ي «نونهالان» وي

كتابشناسي آثار (كتاب) : آه ايران عزيز / آواز فرشتگان يا اشعار كودكان‌ / آواز فرشتگان يا شعرهاي كودكان / آواي نوگلان / بازي با الفبا / باغ نغمه‌ها / پرويز و آئينه‌ / پوري و لباسهايش‌ / جشنواره درخت در دبستان / خر و خركچي‌ / داستان بيژن و شير / داستان عروسك / داستان نيكان و پاكان / داستانهاي مصور: كيهان بچه‏ها / در ميان ابرها / درسي نمونه از كتاب انقلاب سفيد / دستمال گلدار و گنج بي صاحب ‌(يك نمايشنامه ي تك پرده يي‌) از مجموعه "نمايشنامه هاي ايراني براي كودكان" / دنياگردي جمشيد و مهشيد / دو كدخدا / روي زمين و زير زمين‌ / سفر با تور / غاز طلائي / قصه هاي شيرين‌ / كتاب توكا / گربه هاي شيپور زن‌ / گربه هاي شيپور زن / گلهاي گويا / نغمه‌هاي كودك / همسايه عجيب‌

كتابشناسي آثار (متن نشريه) : " [ سرگذشت يك پرنده ] " / " [ سيزده بدر ] " / " ابر شتابان " / " ادبيات كودكان تازيانه نصيحت نيست / " از حرف تا عمل " / " از قول الاغ باهنگ پاي او " / " از قول شتر باهنگ پاي او " / " از قول قاطر بآهنگ پاي او " / " آزمايش مردانگي " / " آسياب " / " اشكال اساسي كار مدارس در آئين نامه هاست " / " اگر تنها دو در صد دانش آموزان مردود شوند، سالي ١٨٠ هزار سال عمر بچه ها را تلف ميكنيم " / " امتحان نهايي بلائي كه هر سال نازل مي شود " / " آن چيست ؟ " / " انديشه هاي يك پرنده / " انديشه يك پرنده " / " انقلاب آموزشي بايد انقلاب فكري باشد نه تغيير سطحي و صوري " / " آهنگ ني " / " آواز خاله سوسكه " / " آواز كتاب " / " آيا همه بچه ها بايد دانشمند بشوند؟ " / " ايران، مكتب آموزش و پرورش ايراني ميخواهيد " / " آينده سازان به حال خود رها شده اند " / " ايران " / " باغبان و ريشه كن " / " ببر غمگين " / " بچه هاي اين كشور را آزاد كنيد... " / " بحران در مدارس اروپا و بخشنامه آموزش و پرورش " / " بخوانيد و برقصيد " / " بخوانيد و برقصيد : شعر گربه " / " برنامه تربيت معلم را به خانه ها هم بكشانيم " / " بره پري " / " بره پري " / " بز و كلاغ " / " بگو و نگو " / " بلبل و پروانه " / " بلند شو كه مشتي - از اهل شهر را كشتي " / " بنفشه " / " به خاطر نسنجيده بودن ضوابط امتحانات برندگان جايزه نوبل هم در ايران رفوزه مي شوند " / " بهترين بخشش " / " بي تناسبي موسسات فرهنگي " / " بيد " / " پاسبان خانه " / " پرسشها " / " پروانه و چراغ " / " پس انداز " / " پسر سرخ پوست " / " پسر شكمو " / " پول كار نكرده " / " پيرمرد و گل زرد " / " پيشي " / " تبريك گنجشك " / " تبريك گنجشك " / " تخم مرغ " / " ترس از مجسمه " / " تير و نوا " / " جنگ بي ثمر " / " جوجه و كلاغ " / " چاره موشها " / " چرا ارزش مدرك تحصيلي بيشتر از انسانهاست ؟ " / " چرا از مدرسه فرار مي كنند " / " چرا تشويق مي كنيد كه كودك صادر كنيم؟: فرزنداني كه از پدران خود شرم دارند " / " چرخ جوراب بافي " / " چلچله " / " چند خاطره از كودكي / " چهار فصل و دوازده ماه " / " چهارشنبه سوري " / " چهارشنبه سوري " / " چهارشنبه سوري " / " چهارشنبه سوري " / " چهره جنگ در ادبيات كودكان و نوجوانان " / " چون پروانه ها " / " چيستم ؟ " / " چيستم ؟ " / " چيستم ؟ " / " چيستم ؟ " / " حيف كه از ظلم كردن هم دريغ كردند " / " خر چموش " / " خرچنگ پير " / " خري كه سلطان آواز شد " / " خواب " / " خواب خوش " / " خوشم نيامد از حسن " / " خياطهاي كوچولو " / " داستان براي خردسالان : چكار كنم تا همه دوستم داشته باشند " / " دانشمندان بزرگ " / " دانه اشك ، دانه اشك " / " دخترك لب گلي " / " دختريكه شب عيد بآسمان رفت " / " در آموزش و پرورش پيرو كدام مكتبيم ؟ " / " در جستجوي بهترين آفريده خدا " / " در دامن صحرا " / " در فكر بچه ها باشيد " / " در كودكستان " / " درخت چنار " / " درخت سرشكسته " / " درخت من " / " دريا از قطره – كوه از ذره " / " دريا از قطره – كوه از ذره " / " دست بردار " / " دعواي ديگ و كماجدان " / " دفتر اختر " / " دماوند " / " دو قلو " / " ديد و بازديد " / " رمه ها " / " رهگذر ، قطار شتر " / " روز مادر " / " زاغي من " / " زجري كه كودكان دلبند ما در خارج مي كشند " / " زيان هاي قوانين شتابزده " / " ژاله و گل " / " ساعت " / " سالهاي تحصيل جزو عمر است نه مقدمه عمر " / " سايه " / " سخني با اولياء و مربيان كودكان به مناسبت : سال جهاني كودك " / " سرود اطفال " / " سرود گنجشك نر " / " سگ ترسو " / " سماور جوش آمد " / " سنگ نپران " / " سنگ نپران " / " سيزده بدر " / " شاعر و دهقان " / " شب برزگر " / " شب عيد " / " شعر احمد " / " شعر آقا مهدي " / " شعر براي كودكان " / " شعر پسر " / " شعر تخمه شكستن " / " شعر ترن " / " شعر حسنك " / " شعر دختر " / " شعر زنبور " / " شعر ساعت " / " شعر سيگار " / " شعر عروسك " / " شعر كاج " / " شعر كودكان و نوجوانان " / " شعر كودكان و نوجوانان " / " شعر گاو " / " شعر گنجشك " / " شعر مزرعه پنبه يا كار و استراحت " / " شعر ني ني كوچولو / " شعرهاي كودكان " / " شكوفه هاي سخن: باد بهار " / " شناخت هنر كودك : گفت و گويي با « عباس يميني شريف » / " شهريه بيشتر دليل تدريس بهتر نيست " / " صنعت و طبيعت " / " طفل زيرك " / " عائله ي ما " / " عاقبت فراري از ميهن " / " عيد " / " غرق در خاطراتم " / " غمگين مباش يك آن " / " فقط محبت شماست ... " / " في في و پيشي " / " قدرتي كه كاغذ به روسا مي دهد " / " قلدورهاي مدرسه و قلدورهاي جامعه " / " كارهاي لنگ شده را به دانش آموزان بسپاريم " / " كاسه حليم و سياست عدم تمركز " / " كاوشگران طلا در مدارس " / " كثيف " / " كثيف " / " كفش كهنه " / " كليد و گنجه " / " كودكان چه نوع كتاب‌ هائي را دوست دارند ؟ " / " كودكان شاد " / " گاو مهربان " / " گاو و سبزه زار " / " گفتگو : كودك و كودكستان " / " گفتگوي من و ماه " / " گفتگوي نسرين و شيرين " / " گل بيژن " / " گنجشك " / " گنجشكها و آلبالو " / " لغز " / " مدارس اروپايي و امريكايي معجزه نمي كنند " / " مدرسه خوب را به محله خود بياوريم " / " مدرسه را در دل مردم جا دهيم " / " مدرسه را در متن زندگي جا بدهيد نه در حاشيه " / " مدرسه كارخانه آدم سازي نيست " / " مدرسه كارخانه آينده است " / " مسابقه " / " مگس ميگويد " / " مگو ناتوانم " / " من بابا را خيلي دوست دارم " / " من دخترم " / " من مي روم دبستان " / " من و آهنگر " / " منتخبي از اشعار عباس يميني شريف " / " مورچه " / " ميز و چراغ " / " نابغه ها در تارهاي آئين نامه ها گرفتار شده اند " / " نسيم اسفند " / " نسيم اسفند " / " نسيم اسفند " / " نشاني باد " / " نقدها و نظرها : نظرآزمايي : تدريس زبان بيگانه در دبستان " / " نقش اعلاميه حقوق كودك د ر آموزش و پرورش ايران " / " ني ني كوچولو " / " هشيار باش – هشيار باش " / " هفت سين " / " همين و همين " / " همين و همين " / " وزوز مگس " / " وقت درس " / " يك بام و دو هوا در مديريت " / " يار مهربان " / " يك منظره زيبا "

كتابشناسي آثار (نشريات) : بازي كودكان / دانش‌آموز / شير و خورشيد سرخ اير ان / كيهان بچه‌ها
كتابشناسي آثار (گزارش) : باشگاه تربيتي روش نو براي بچه ها
جايزه : جايزه سلطنتي بهترين كتاب / جايزه عباس يميني شريف براي بهترين كتاب كودكان و نوجوانان
نقد (متن نشريه) : " از ميان كتاب هاي تازه " / " آواي نوگلان " / " داستان عروسك " / " سخني درباره : آواي نوگلان / " كتاب‌هاي تازه : آواز فرشتگان "
توصيفگر : آموزگار/روزنامه نگار/سرگذشتنامه مستند/شاعر/نويسنده/يميني شريف، عباس 


منبع:www.book20.mihanblog.com


تعداد بازديد اين صفحه: 220
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.