چكيده: يكي از پايگاههاي مهم ارائة خدمات مرجع، كتابخانه¬هاي آموزشگاهي هستند. مجموعه مهارت¬هاي لازم براي استفاده از منابع اطلاعاتي، سواد اطلاعاتي ناميده شده است. وقتي دربارة سواد اطلاعاتي و راه¬هاي ارتقاي آن صحبت مي¬كنيم نخستين مسأله¬اي كه بهذهن مي¬رسد كلاس درس است، زيرا پايه و اساس مهارت¬آموزي هر فرد از مدرسه آغاز مي¬شود. مسيرياب¬ها از دهة 1970 توسط كتابخانه¬ها و كتابداران براي هدايت كاربران بهمنابع مورد نياز و پاسخ بهپرسشهاي پژوهشي آنها، استفاده شدند. مسيرياب، از اين نظر كه بهاجبار شامل فهرست كاملي از منابع موجود مربوط بهيك مبحث نميشود با كتابشناسي متفاوت است با وجود اين، منابع پاية كافي جهت جستجو را در اختيار كاربران قرار ميدهد. امروزه بهطور معمول، در مدارس مسيرياب¬ها توسط كتابدار- معلم و با همكاري معلمان جهت كمك بهدانشآموزان براي جستجو در زمينة تكاليف تعيين شده تهيه ميشوند. در اين مقاله، تعريف مسيرياب، ايجاد مسيرياب در مدارس، انواع، ويژگي¬ها و عناصر مسيرياب و نحوة طراحي آن براي كودكان و نوجوانان ذكر شده است.
كليدواژه: مسيرياب؛ كتابخانه¬هاي آموزشگاهي؛ كتابدار- معلم؛ راهنماي كاربران.
1. مقدمه
بيشاب[1] در سال 1915، مرجع را خدمتي معرفي ميكند كه كتابداران براي «ياري» به نوعي مطالعه و پژوهش ارائه ميكنند (دياني 1382: 2). بهعقيدة رانگاناتان تعريف خدمت مرجع از اين قرار است: فرايند برقراري تماس و ايجاد پل و پيوند ميان خواننده و مدارك مورد نياز او بهطريق شخصي (دياني و معرفزاده1377: 20).
نخستين پايگاه جامعه در ارائة خدمات مرجع، مدرسه ميباشد. امروزه براي استفاده از منابع اطلاعاتي، مجموعه مهارتهايي لازم است كه تحت عنوان سواد اطلاعاتي شناخته شدهاند. وقتي دربارة اهميت سواد اطلاعاتي و راههاي ارتقاي آن صحبت ميكنيم، نخستين مسألهاي كه بهذهن ميرسد كلاس درس است، زيرا پايه و اساس مهارتآموزي هر فرد از مدرسه شروع ميشود. در جهان امروز مدارس و كتابخانههاي آموزشگاهي بسيار مورد توجه هستند، زيرا از بطن مدرسه و كلاس درس است كه روحية پژوهش و تفكر انتقادي در دانشآموزان شكل ميگيرد. بيشتر كتابداران مدارس شاهد نا اميدي دانشآموزان جهت انجام تكاليف درسي كه بهدليل نداشتن مهارتهاي سواد اطلاعاتي ميباشد، بودهاند. همچنين بسياري از معلمان از انجام ندادن تكاليف درسي توسط دانشآموزان شكايت دارند كه يكي از عمدهترين دلايل آن، ضعيف بودن مهارتهاي سواد اطلاعاتي و عدم آگاهي چارچوبي كلي جهت جستجو در منابع موجود ميباشد (Galvin 2005) .
هيچ كدام از ما نميخواهيم كه دانشآموزان براي انجام تكاليف خود بهجستجوگران صرف موتورهاي كاوشي چون «گوگل»، تبديل شوند و اين بهطور كامل همان اتفاقي است كه در اكثر موارد شاهد آن هستيم. ابزارهاي بسياري براي ارتقاي مهارتهاي اطلاعيابي موجود ميباشد كه مسيرياب ميتواند يكي از آنها باشد (Galvin 2005) .
راهنماي كاربران و يا مسيرياب بهدانشآموزان اجازه ميدهد تا با روش خودشان از منابع مختلف (كتب مرجع، فهرست كتابخانه، پايگاههاي اطلاعاتي، نشريات و غيره) استفاده كنند. دانشآموزاني كه از مسيرياب استفاده ميكنند داراي طرحي از انواع منابع ميباشند، كه بهانتخاب خود ميتوانند سطوح مختلفي از فرايند جستجوي اطلاعات را انجام دهند (Galvin 2005).
2. بيان مسأله
از نظر كميتة سواد اطلاعاتي انجمن كتابداران ايالات متحدة آمريكا، براي اينكه فرد از نظر اطلاعاتي «با سواد» تلقي شود بايد توانايي تشخيص اين را كه چه زماني بهاطلاعات نياز دارد و نيز توانايي جايابي، دسترسي، ارزيابي و استفادة مؤثر از اطلاعات مورد نياز را داشته باشد (داورپناه 1381: 20)
يان مال لي[2]، مهارتهاي اطلاعيابي را اين گونه تقسيم بندي كرده است: مهارت بازيابي اطلاعات، مهارت ارزيابي اطلاعات، مهارت سازماندهي اطلاعات و مهارت تبادل اطلاعات كه بهمجموعة اين مهارتها سواد اطلاعاتي گفته ميشود (داورپناه 1381: 20). براي ارتقاي سواد اطلاعاتي در مدارس ابزار مختلفي افزون بر آموزش كلاسي وجود دارد، مانند: طراحي مسيرياب، آموزش مرجع و قرار دادن صفحات وب كاربرپسند[3] براي كتابخانه.
مسيرياب، كاربر را بهاطلاعات مرتبط با يك موضوع خاص راهنمايي ميكند. بهطور سنتي آن اطلاعات در ميان كتابها و مجلههاي موجود در كتابخانه قابل دسترس هستند اما امروزه مسيرياب خوب، همچنين شامل منابع كليدي روي اينترنت نيز ميباشد. مسيرياب، اطلاعات كلي درباره يك موضوع كه توسط فهرستي تفسيري از منابع موجود گردآوري شده است، ارائه ميدهد. براي مثال، مسيريابي كه مربوط به بيماري ميگرن باشد، انواع ميگرن، دلايل و نشانهها و روش درمان آن را ارائه نميدهد بلكه به ما ميگويد كه در اين زمينهها چه منابع اطلاعاتي موجود ميباشد و پيشنهاد ميكند كه تحقيق خود را از كجا ميتوانيم آغاز كنيم (Galvin 2005).
3. هدف پژوهش
مطالعات نشان ميدهد كه در بيشتر كشورها اهميت كتابخانههاي آموزشگاهي مشخص شده است و كتابداران كتابخانههاي آموزشگاهي نقش مهميدر هدايت و آموزش دانشآموزان، در كنار معلمان و والدين، ايفا ميكنند. متأسفانه در كشور ما توجه چنداني بهاين مهم نشده است و كتابدار- معلم هنوز جاي خود را در نظام آموزشي ما پيدا نكرده است. اما در سالهاي اخير در ايران هم بهضرورت انجام تكاليف درسي توسط دانشآموزان توجه بيشتري شده است، زيرا چنانچه ميدانيم براي پرورش ذهن خلاق و روحية پژوهش بهترين نقطه شروع، مدارس ميباشند.
هدف تحقيق حاضر، معرفي مسيرياب، بيان ضرورت ايجاد مسيرياب در مدارس، ذكر انواع مسير ياب، ويژگيها، عناصر و بيان نحوة طراحي مسيرياب براي كودكان و نوجوانان و و همچنين ذكر نمونههايي از مسيرياب ميباشد. بهاين اميد كه كتابدار- معلم در جامعه ما هم شناخته شود و اهميت آن از طرف همگان درك شود و بهاين طريق راهي براي استفاده از مسيرياب در مدارس ايران زمين باز شود.
4. مسيرياب چيست؟
«Pathfinder» در لغت بهمعناي مسيرياب، پيشاهنگ و پيشمرگ آمده است. در واژه نامه آزاد اينگونه معني شده است:
ú كسي كه راههاي جديدي، بهويژه در مناطق كشف نشده كاوش و كشف ميكند.
ú كسي كه مسير را از مناطق غير قابل انتظار كشف ميكند.
ú شخصي با دانش و توانايي تخصصي كه بهصورت حرفهاي عمل ميكند.
مسيريابي كه بهخوبي طراحي شده باشد، هنگام استفاده، دانشآموزان محقق را به باكيفيتترين منابع راهنمايي كرده و در زمان صرف شده و ناكاميهايي كه بهطور معمول در جستجوي اينترنتي حاصل ميشوند، صرفهجويي ميكند (Wenatchee School District 2005) .
مسيرياب، راهنمايي به منابع اطلاعاتي در حوزههاي موضوعي خاص ميباشد كه بهمنظور فراهمآوري راهي براي دانشآموزان طراحي شده است تا با دنبال كردن آن قادر بهتمركز روي تحقيق خود باشند و مناسبترين منابع را بهدست آورند (Salivan and Thomas 2000)
مسيريابها بهطور سنتي داراي اجزاي زير هستند:
ú مقدمة راهنما
ú كليد واژهها و سرعنوانهاي موضوعي
ú منابع چاپي (كتاب و پيايند)
ú منابع غيرچاپي (نوار ويدئو و لوح فشرده)
ú منابع اينترنتي (تارنماها) (Wenatchee School District 2005)
4-1. انواع مسيرياب
مسيريابها از دو جنبه تقسيم ميشوند:
4-1-1. از جنبة دسترسي: الف. دستي(چاپي)
ب. پيوسته
4-1-2. از جنبة گروه هدف: الف. معلم محور
ب. شاگرد محور
با وجودي كه مسيريابهاي پيوسته، مزاياي زيادي از جمله امكان روزآمدسازي و انتشار آسانتر دارند، تحقيقات نشان داده است كه بعضي از دانشآموزان راهنماهاي پيوسته را به نوعي گيجكننده ميدانند و استفاده از مسيرياب چاپي را ترجيح ميدهند (Galvin 2005). تصميمگيري دربارة اين موضوع، بهخصوص در ايران، مطالعات و تحقيقات جامعي را ميطلبد ولي آنچه كه اهميت دارد اين است كه مسيريابها بايد قابل دسترس، قابل خواندن و پاسخگوي نيازهاي خاص كاربران باشند.
هر دو شكل چاپي و پيوستة مسيريابها باعث ارتقاي نقش آموزشي كتابخانه ميشوند زيرا دانشآموزان به آنها بهعنوان يك ابزار جستجو نگاه ميكنند.
4-2. ويژگيهاي مسيرياب
كي واندرگريف[7] عضو هيئت علميدانشگاه نيوجرسي اينگونه ميگويد:
مسيرياب از اين نظر كه به اجبار شامل فهرست كاملي از منابع موجود مربوط بهيك مبحث نميشود، با كتابشناسي متفاوت است. با وجود اين بهعنوان راهنمايي جهت پيدا كردن منابع خاص به كاربر كمك ميكند و منابع پايه كافي جهت جستجو در اختيار وي قرار ميدهد.حتي ممكن است چارچوبي براي جستجو ارائه دهد. افزون بر تمامي اينها، به پرسشهايي كه توسط كاربر مطرح ميشود پاسخ ميدهد (Vandergrift 2007).
مسيرياب، اطلاعات كلي درباره يك موضوع كه توسط فهرستي تفسيري از منابع موجود گردآوري شده است، ارائه ميدهد.
مسيريابهايي كه تنها فهرستي از منابع را بدون توضيحي درباره انواع اطلاعات آمده در هر منبع خاص، ارائه ميدهند، راههاي ارزيابي اطلاعات را بهدانشآموزان ياد نميدهند. مسيريابي مناسب است كه اطلاعاتي درباره نوع منبع توصيه شده و دليل سودمندي آن ارائه دهد (Vandergrift 2007) .
4-3. عناصر مسيرياب
مسيرياب ميتواند عناصر مختلفي داشته باشد. از جمله:
ú مقدمه:مسيرياب بايد با يك مقدمه گيرا، بهگونهاي كه كاربران را جذب كند شروع شود. دامنه و هدف طرح را توضيح دهد. حتي ممكن است استانداردها را بيان كرده و يا اهداف را متمايز كند. اگر مسيرياب براي كودكان و نوجوانان باشد، بهتر است با زبان آنها نوشته شود. بسياري از مسيريابها شامل تعاريف موضوع، اطلاعات پيش زمينهاي و نگاهي مختصر ميباشند. بعضي از آنها با پيشنهادات خاص و يا نشان دادن بهترين نقاط شروع، آغاز ميشوند. براي مثال اگر طرح مربوط بهاين است كه «كاركنان چگونه كار ميكنند»، بايد اين عنوان را جايي در تارنما يا در مقدمه و يا در فهرست «بهترين نقاط شروع» قرار داد.
ú توصيفات:استنادها قسمت مهمياز مسيرياب ميباشند. بهطور معمول فهرستي كه از كتابها وجود دارد شامل عنوان، نويسنده، ناشر، تاريخ و توصيفي مختصر ميباشد. بسياري از مسيريابها شماره ديويي محلي و يا پيوندهايي به كتابفروشيهايي نظير «آمازون» و «بارنز و نوبل» [8] را دارند كه اطلاعات بيشتر و يا نقد و بررسي را هم شامل ميشوند. اطمينان يابيد كه حاشيه به درستي منبع را توصيف كند. اطلاعات مفيد مانند درجة خوانايي، تصاوير، راحتي استفاده، محتويات و دليل اينكه چرا اين منبع ممكن است مفيد باشد، ميتواند كمككننده باشد. براي تارنما، عنوان، محل، حمايتكننده، آدرس و توصيف مهم است. بسياري از افراد عنوان تارنما و آدرس را به صورت پيوند قرار ميدهند كه در اين صورت كاربران ميتوانند تصويري از مسيرياب تهيه كنند و آدرس تارنما را هم داشته باشند. ممكن است آگهيها و نيازمنديها هم روي تارنما قرار گيرند.
ú دستورالعملها: بعضي مواقع ممكن است راهنماهايي براي استفاده از يك منبع يا تارنماي خاص وجود داشته باشد. براي مثال، ممكن است كاربر پله به پله در استفاده از يك منبع مرجع و يا پايگاه اطلاعاتي هدايت شود. يا اينكه بعضي از منابع الكترونيكي محدود به كاربران محلي ميشوند و داشتن كلمه عبور و يا كارت كتابخانه براي استفاده از آنها لازم باشد.
ú شيوههاي جستجو و كليدواژهها: مسيرياب نقطه آغازي براي جستجوي دانشآموزان ميباشد. بسياري از مواقع دانشآموزان براي پاسخ به پرسشهايشان نياز دارند كه فراتر از منابع موجود جستجو كنند. بايد شيوههاي مختلفي براي جستجو پيشبيني شود. براي مثال ممكن است فهرستي از واژگان، كليدواژهها و يا موضوعات مشابهتهيه شود. بعضي مواقع ممكن است به كاربران راهي براي سازماندهي ايدههايشان، در قالب نمودار پيشنهاد شود.
ú فعاليت مسيرياب: بايد دربارة راههاي مؤثر براي مشاركت و تشويق بهاستفاده مناسب از منابع در مسيرياب فكر شود. براي مثال ممكن است فهرستي از پرسشهاي اساسي مربوط به منابع تهيه شود. در صورت امكان دانشآموزان بايد به استفاده از منابع خاص براي پاسخ به پرسشها و مسائل مشخص راهنمايي شوند.
ú عناصر تعاملي:چگونه ميتوان كاربران را هر چه بيشتر درگير استفاده از منابع مسيرياب كرد؟ براي مثال، آيا ميتوان يك عنصر مشاركتي ارائه داد؟ بايد از مسيرياب براي برقراري ارتباط بين دانشآموزان و هدايت فعاليتهاي آنها استفاده شود. ممكن است يك انجمن دوستدار كتاب و يا يك گروه مطالعه علميايجاد شود. نيازي نيست كه انجمنها يكديگر را بهصورت رودررو ملاقات كنند بلكه ميتوانند از مكانهاي گردهمايي مجازي مانند اطاقهاي گفتگو استفاده كنند. ميتوان طرحي در مسيرياب جاسازي كرد كه افراد بتوانند نظريات خود را ارائه دهند. بهعنوان نمونه كودكان، نقاشيها و نوجوانان، مقالههاي خود را به آنجا بفرستند. ميتوان با اين طرح پيوند برقرار كرد و مجموعهاي از منابعي كه در طول زمان تكميل ميشوند تهيه كرد. طرحهاي مشاركتي همچنين ميتوانند شامل پرسش و پاسخ، بازي و سرگرمي و غيره باشند.
ú پيشنهاد: چه پيشنهاداتي بهافرادي كه در اين مسيرياب جستجو ميكنند ارائه ميشود؟ آيا مناطق خاصي وجود دارد كه پيشنهاد ميشود از آنها دوري كنند؟ همچنين موادي كه براي معلمان قابل استفاده باشد را بايد در نظر گرفت كه ممكن است آن را «سراي معلمان»[9] يا «ارتباط با والدين»[10] بناميم.
ú برقراري ارتباط: بايد اطلاعات خود را براي برقراري ارتباط در مسيرياب قرار داد تا افراد بتوانند با فرستادن پست الكترونيك، پيشنهادات خود را جهت پيشرفت طرح ارائه دهند (Lamb & Johnson 2006) .
5. ايجاد مسيرياب
5-1. ايجاد مسيرياب در مدارس
همواره در مدارس اين پرسش وجود داشته كه چگونه ميتوان به معلمان، دانشآموزان و والدين آنها در پيدا كردن منابع اطلاعاتي مناسب چه در ساعات درسي و چه خارج از ساعات مدرسه كمك كرد؟ و اينكه چگونه يك كتابدار- معلم در كتابخانه قادر است تعداد زيادي دانشآموز و معلم را در يافتن نيازهاي پژوهشي ياري كند؟
يكي از راههايي كه به اين مهم ميانجامد، ايجاد مسيرياب است. مسيرياب بهدانشآموزان و كاركنان برنامهاي عملي ارائه ميدهد و نقطهاي براي شروع جستجوي اطلاعات ميباشد. يك مسيرياب بهطور كامل نقشهاي است براي يافتن مسير اطلاعات. اينكه يك كاربر راهنماها را دنبال كند و بهنتيجه برسد يا نه، امري است كه بهطور مستقيم به خود كاربر ارتباط دارد. مسيرياب كاري براي دانشآموزان انجام نميدهد بلكه آنها را در عبور از دنياي پيچيده عصر اطلاعات راهنمايي ميكند؛ همچنين لازم نيست كه مسيرياب جامع باشد بلكه بايد تنها بهعنوان نقطهاي براي آغاز عمل كند (Kuntz 2003).
در مدارس، مسيرياب توسط كتابدار- معلم (با مشورت معلمان) براي كمك به دانشآموزان جهت تحقيق روي موضوعات خاصي كه معلمان مشخص كردهاند، راهاندازي و باعث دستيابي بهنتايج خاص ميشود. مسيرياب، راهنمايي براي ايجاد مجموعهاي از منابع مناسب بهصورت پيوسته و يا غير پيوسته است و دانشآموزان را جهت رسيدن به فراگيري موفقيتآميز هدايت ميكند. زمانيكه دانشآموزان در حوزههاي فراگيري خاص نياز به مكانيابي منابع در كتابخانه و يا اينترنت داشته باشند، والدين و دانشآموزان از مسيرياب استفاده ميكنند (Kuntz 2003) .
مسيرياب، به معلمان موقعيتي براي تقسيم مسئوليتها و ديدگاههايشان با كاركنان و دانشآموزان از راههاي زير را پيشنهاد ميكند:
ú با آموزش مهارتهاي فناوري لازم
ú با هدايت و تقويت خواندن، استفاده از كتاب، رسانه و فناوري
ú با فراهمآوردن خدمات، منابع و امكانات فناوري و اطلاعات (Kuntz 2003).
يكي از راههاي ايجاد مسيرياب استفاده از الگوي مسيرياب ساير مدارس و استفاده از تجربيات معلمان آنها ميباشد. با استفاده از يك الگوي پايه، دانشآموزان و كاركنان ميتوانند با تكيه بر انسجام قالب، به گونهاي مطمئن از اطلاعات استفاده كنند. همچنين يك الگوي معمولي كار را براي افرادي كه با ايجاد صفحات وب مشكل دارند راحتتر ميكند، زيرا امكان نسخهبرداري از آن وجود دارد. سومين مزيت اين است كه مسيرياب ميتواند ميان مدارس مختلف استفاده شود و بهراحتي منابع خاص آنها را نشان دهد (Kuntz 2003) . هدف مسيرياب اين است كه مجموعهاي از منابع چاپي، الكترونيكي و غيرچاپي ارائه دهد نه اينكه تمام منابع موجود مربوط بهيك موضوع را فهرست كند. بهطور معمول دانشآموزان و كاركنان بهوب بهعنوان تنها منبع اطلاعاتي نگاه ميكنند. مسيرياب انواع گوناگون منابع را نشان ميدهد و بهكاربران اجازه ميدهد كه ميانگيني از منابع موجود را ببينند. همچنين بايد دانشآموزان را به يافتن منابع بيشتر ميان قفسهها تشويق كرد. ممكن است مسيرياب بهجاي فهرست سادة كتب غيرداستاني شامل فهرست داستان، شعر، آشپزي و فولكلور باشد. مسيرياب ممكن است براي راحتي جستجوگران در قسمت كليدواژهها و عبارات، نمونهاي از موارد مناسب را نشان دهد. يك مسيرياب مناسب نشانگان اينترنتي بلند را نشان نميدهد و در عوض فهرستي توصيفي از تارنماهاي مناسب و مربوط را ارائه ميكند. پيوندها بايد بهاندازه كافي براي هدايت دانشآموز بهاطلاعات مورد نظر، خاص باشند. توصيف مختصري از محتواي هر تارنما به دانشآموزان در ترتيب دادن برنامه جستجوي مناسب كمك ميكند (Kuntz 2003). هدف نهايي كتابداران از طراحي مسيريابها اين است كه دانشآموزان با تمرين استفاده از مسيرياب براي يك درس تواناييهاي جستجوي خود را افزايش دهند و در ساير دروس هم از اين مهارت استفاده كنند (Kuntz 2003) .
5-2. طراحي مسيرياب براي كودكان و نوجوانان
مؤلفههايي كه هنگام طراحي مسيرياب براي كودكان و نوجوانان بايد رعايت شوند عبارتنداز:
5-2-1. مخاطب: پيش از جمعآوري منابع، مخاطب خود را در نظر بگيريد. آيا اين مجموعه را براي كودكان و نوجوانان تهيه ميكنيد؟ شخصيت و تجربيات اين افراد چگونه است؟ جامعة محلي شما روستايي است يا شهري؟ زبان اصلي آنها بهطور مثال فارسي است يا انگليسي؟ در مدرسه چه چيزي ميخوانند؟ براي تفريح چه كاري انجام ميدهند؟ هرچه مخاطب خود را بهتر بشناسيد، ميتوانيد مجموعهاي با كيفيت بالاتر تهيه كنيد.
5-2-2. نياز: مسيرياب شما بايد نياز مشخصي را برآورده كند. بايد روي موضوع، عنوان و طرح خاصي جستجو كند و در عين حال روي پرسشها، مسائل و نيازهاي اطلاعاتي خاصي تمركز كند. بهطور معمول مسيريابها شامل اطلاعات پيشزمينهاي، تعريفها و نظريات اساسي در ارتباط با ساير منابع ميباشند.
5-2-3. طراحي[12]: بايد براي سنين خاص كودكان و نوجوانان طرح «نگاه كنيد و احساس نماييد»[13] ايجاد كرد. اين طرح بايد براي مخاطبان جالب و مناسب باشد و شامل عكس، كليپ آرت، نوع قلم[14] باشد. چه چيزي براي اين گروه سني بايد درخواست شود؟ آيا شما پرسشهاي جالب خواهيد پرسيد و از منابع براي پاسخ به آنها استفاده خواهيد كرد و يا عناوين عموميرا فهرست كرده و از كاربران درخواست ميكنيد تا پرسشهايي را ترتيب داده و موضوعات را بررسي كنند؟ صفحة وب بايد واضح و بهآساني قابل خواندن باشد. همچنين ممكن است تمايل داشته باشيد صفحاتي را كه بهآساني قابل چاپ هستند، طراحي كنيد. بهتر است در مسيرياب قابليت مرور براي كمك بهكاربران گنجانده شود. بهعنوان مثال ممكن است نوار عنواني با پيوندهايي از قبيل مقدمه، اطلاعات پيش زمينهاي، كتابها، پايگاههاي اطلاعاتي، تارنماها، سازمانها، مواد ديداري ـ شنيداري، راهبردهاي جستجو و برقراري ارتباط طراحي كنيد. افزون بر اين، صفحة شما بايد خالي از خطاهاي املايي و دستوري باشد.
5-2-4. رويكرد: مسيريابها ميتوانند براي مقاصد مختلفي ايجاد شوند. ميتوانند بهعنوان راهنماي جستجو، ابزار فراگيري و يا فهرست سادهاي از منابع استفاده شوند. در نظر داشته باشيد كه مسيرياب شما چگونه استفاده خواهد شد، سپس هدف ويژهاي براي مسيرياب خود شناسايي كنيد و مطمئن باشيد كه اين هدف در مقدمه بهخوبي روشن شده است تا كاربران از آن آگاهي يابند. هدف ميتواند خاص و يا عموميباشد. براي مثال، ممكن است معلمي منابع كمكي براي انجام تكليفي خاص را درخواست كند. در اين صورت منابع ميتوانند روي واحدهاي درسي دبيرستان خاصي نشانهگيري كنند و شامل منابعي باشند كه بهكاربران در انجام آن طرح تحقيقاتي كمك كنند. مسيرياب عموميشامل عناوين معمولي از جمله آشپزي براي كودكان، لطيفه، سرگرمي و غيره ميباشد.
5-2-5. سازماندهي: منابع بايد طبق يك ساختار منطقي مرتب شوند يعني منطق مورد استفاده را كاربر تعيين ميكند. آيا منابع قرار است بر حسب نوع سازماندهي شوند يا بهصورت الفبايي؟ كدام سرعنوانها يا سرعنوانهاي فرعي به كاربران در يافتن منابع كمك ميكنند؟ هنگام ساختن طرح خود بهصورت پايدار كار كنيد، به گونهاي كه كاربران معمولي با قالب كاري شما مأنوس شوند. بهعنوان مثال در يك طرح آزمايشي ميتوانيد تارنماهايي براي شروع، تارنماهاي كودكان، فعاليتها، مواد درسي، ساير منابع و معاني لغات خاص را قرار دهيد. همچنين بسته به موضوع، ميتوانيد تارنماي خود را طبقهبندي كنيد و مقولههاي مختلف را جدا كنيد.
5-2-6. انتخاب منابع: در كنار فهرستي از تمام منابع، شما نياز بهانتخاب داريد. بهترين منابع را جهت راهنمايي و رفع نياز كاربران انتخاب كنيد. هنگام انتخاب منابع، خطمشي مجموعهسازي كتابخانه را درنظر بگيريد. يك مدرك را بهكدام صورت كتاب، ويدئو و يا تارنما ترجيح ميدهيد؟ ميتوانيد از يكي از ابزارهاي جستجو مانند «گوگل» براي يافتن منابع در هر موضوعي استفاده كنيد. اگر موضوعي را انتخاب كردهايد كه چشماندازهاي متفاوتي دارد، درجة پيشرفت دانشآموزان را در نظر بگيريد. آيا آنها قادر بهتشخيص حقيقت، نظريه، عقيده و ديدگاه هستند؟ چگونه بهدانشآموزان براي جمع و جور كردن تفكراتشان كمك ميكنيد؟ از چه چارچوبي براي سازماندهي عقايد استفاده ميكنيد؟
هنگام انتخاب منابع براي مسيرياب موارد زير را در نظر داشته باشيد:
ú نوع منابع:طيف وسيعي از منابع شامل هر دو شكل چاپي و الكترونيكي مناسب براي كودكان و نوجوانان را انتخاب كنيد. منابعي شامل كتاب، اسناد، تارنماها، پايگاههاي اطلاعاتي و مواد ديداري ـ شنيداري. بايد مخاطب را در نظر بگيريد و ببينيد كه كدام نوع از منابع ميتواند بهترين پاسخگوي آنها باشد؟
ú درجة خوانايي:اگر كاربران نتوانند مقدمه شما را بخوانند، نميتوانند به درستي از مسيرياب استفاده كنند. از واژهها و شيوة نويسندگي مناسب مخاطبان استفاده كنيد. براي مثال، بايد به صورت مستقيم از عبارتهايي همانند «آيا هرگز فكر كردهايد» يا «پيدا خواهيد كرد» بهجاي «خوانندگان خواهند فهميد» يا «دانشآموزان خواهند يافت» استفاده كنيد.
ú افزون بر خود مسيرياب، انتخاب موادي كه تمام درجات مهارت خواندن را پوشش دهند نيز، مهم ميباشد. طرحهاي بسياري براي اندازهگيري ميزان سختي يك متن وجود دارد، مانند گروههاي سني كانون فكري و يا «Flesh-kincaid reading» كه بالغ بر 50 سال است استفاده ميشود و در محيط word طراحي شده است. اين برنامه، نوشته را با اندازهگيري تعداد كلمات، بخشها و جملات در يك متن تحليل ميكند. همچنين ميتوان دستور زبان و املا را هم چك كرده و آمارهاي ميزان خوانايي را بدست آورد.
ú كانالهاي ارتباطي: افراد مختلف سليقهها و تواناييهاي متفاوتي در انتخاب منابع دارند. گروهي عكس را ترجيح ميدهند در حاليكه ممكن است گروه ديگر خواندن را مناسبتر بدانند. گاهي اوقات براي فهميدن يك موضوع نياز بهتصويرسازي ميباشد. بايد منابعي از تمام كانالهاي ارتباطي از جمله ديداري ـ شنيداري و لمسي وجود داشته باشد كه اين قالبها شامل متن، گرافيك، پويا نمايي، نوارهاي صوتي و ويدئويي ميباشد. اينكه يادداشتهايي درباره اين عناصر در حاشيهها وجود داشته باشد، ميتواند به كاربران كمك كند. به عنوان مثال ممكن است بيان شود كه تارنمايي ويژه شامل عكسهايي با كيفيت بالا و يا داستان شنيداري ميباشد. همچنين اگر نرمافزار خاصي براي استفاده از اين موارد لازم است، بهتر است بيان شود.
ú نيازهاي خاص:آيا كاربراني كه از لحاظ بينايي مشكل دارند و يا داراي ساير معلوليتها هستند، بهشما مراجعه ميكنند؟ آيا مراجعيني هستند كه از ضريب هوشي پايينتري نسبت بهبقيه برخورداند؟ اين مسائل و ديگر مسائلي نظير اينها را در توسعة منابع خود در نظر بگيريد.
ú دسترسپذيري:اينكه منابع معرفي شده به سهولت براي استفادهكننده در دسترس باشند و نياز بهپرداخت وجه و يا نرمافزارهاي خاص نداشته باشند و يا مراحل استفاده از آنها طوري پيچيده نباشد كه كودك گيج شود (Lamb & Johnson 2006).
6. نمونه و الگويي از مسيريابها
6-1. مدرسة «Lakewood»
يك يكي از الگوها، مسيرياب مدرسه «Lakewood» ميباشد كه توسط كتابخانة عموميآن مدرسه در اوهايو راهاندازي شده است. در اينجا تكاليف درسي با نام هر معلم مشخص شدهاند و دانشآموزان با كليك بر روي هر يك از تكاليف، منابع لازم را ميبينند. براي مثال براي تكليف مربوط به 13 مهاجرنشين اصلي در امريكا كه توسط خانم كر[15] ارائه ميشود، موارد زير موجود است:
اين تكليف مربوط بهدانشآموزان كلاس هفتم و درس خانم كر ميباشد. هدف اين تكليف استفاده از منابع موجود در كتابخانه براي يافتن اطلاعاتي درباره پيدايش، مكان و رشد 13 مهاجرنشين اصلي ميباشد. از اطلاعات براي طراحي يك پوستر 18×36 اينچي استفاده كنيد. ويژگيهاي گرافيكي، طرح نقشة هر مهاجرنشين، اطلاعات تاريخي مانند نام كاشف آن، تاريخ بهوجودآمدن آن، دلايل يافت شده، نوع مهاجرنشين، محصولاتي كه درآمدزايي دارند، وضع خانهها، وضعيت مسكن، دولت، نوع زندگي روزانه، غذا و لباس ويژگيهايي هستند كه بايد روي پوستر نمايش داده شوند. بايد دقيق و خلاق باشيد و پوستر شما جامع، صحيح و چشمنواز باشد.
سپس دو قسمت كتاب و منابع اينترنتي مجزا شدهاند. در قسمت كتابها، 6 كتاب درباره مهاجرنشينها بهطور عمومي و 15 كتاب دربارة انواع مهاجرنشينهاي موجود در امريكا وجود دارد. در قسمت منابع اينترنتي، تارنماهايي دربارة 13 مهاجرنشين اصلي و تارنماهايي دربارة تاريخچة مهاجرنشينها، زندگي روزانه در زمان مهاجرنشيني و اطلاعات جغرافيايي آنها موجود ميباشد.
6-2. الگويي جهت طراحي مسيرياب
عنوان
الف. مقدمه/تعريف؛
ú اين موضوع چيست و چه زمينههايي را پوشش ميدهد؟
ú آيا زبان خاصي براي دانشآموزان در نظر گرفته شده است؟
ú سرعنوانهاي موضوعي فهرست
ú شمارة ديويي
ب. منابع چاپي؛
ú عناوين مرجع (فرهنگنامهها، دايرهالمعارفها، اطلسها، مواد مرجع موضوعي خاص)
ú فهرستهاي عمومي (غير داستاني، داستانهاي مناسب)
ú مجلهها
ú روزنامهها
پ. منابع الكترونيكي
ú مواد ديداري ـ شنيداري
ú «دي وي دي» يا لوح فشرده
ت. منابع اينترنتي
ú تارنماها
ú اشتراك الكترونيكي مجلهها (CMIS 2002) .
7. نتيجهگيري
استفاده از مسيرياب بهعنوان نوعي از ابزار مرجع در مدارس، راهي مفيد جهت ارتقاي مهارتهاي اطلاعيابي دانشآموزان و همچنين معلمان و والدين ميباشد.
ارزش پنهاني مسيريابها در اين است كه بهكتابداران اجازه ميدهند تا كار اساسي خود را كه شامل مكانيابي اطلاعات و ارزيابي آنها ميباشد، انجام دهند. مسيرياب به دانشآموزان كمك ميكند كه طرحي را براي جستجوي اطلاعات از راههاي زير ايجاد كنند:
7-1. ايجاد يك الگو جهت شيوة جستجو؛
7-2. نشان دادن اينكه اطلاعات از هر منبعي از جمله افراد ميتواند تهيه شود؛
7-3. استفاده از لغات جستجوي مناسب؛
7-4. ابزاري براي همكاري با معلمان؛
7-5. كمك به توسعة مجموعه؛
7-6. حمايت از فناوري تلفيقي
7-7. كاهش سردرگمي ناشي از جستجو در اينترنت؛
7-8. تشويق به استفاده از انواع منابع مربوط به يك موضوع؛
7-9. بالابردن ميزان استفاده از كتابخانه.
This Web site is in tribute to Everett Fertig
|
Ready for research? Here are your Project Pathfinders! Find your project in the school listing below.
|
|
8. فهرست منابع
داورپناه، محمدرضا. 1381. جستجوي اطلاعات علميو پژوهشي در مناب چاپي و الكترونيكي. تهران: دبيزش.
دياني، محمد حسين. 1382. اصول و خدمات مرجع در كتابخانهها و مراكز اطلاعرساني. مشهد: انتشارات كتابخانه رايانه اي.
دياني، محمد حسين، و عبدالحميد معرف زاده .1377. مباني مرجع: فنون پرسش كاوي و پاسخ يابي از منابع كتابخانه. مشهد: شركت بهنشر.
Galvin, Jeanne. 2005. Alternative Strategies for promoting information literacy. The Journal of Academic Librarianship 31(4): 352-357.
Vondergrift, Key.2007. Department of Education and Training,Government of Western Australi. http://www.eddept.wa.edu.ar/cmis/eval/curriculum/pathfinders (accessed May 17, 2007).
Vondergrift, Key. 2007. Rudgers University. http://www.scils.rutgers.edu/~kvander/young adult/path.html (accessed May 17, 2007).
Walter Johnson High School Research Pathfinders. 2007.media center index. http://www3.mcps.k12.md.us/schools/wjhs/mediactr/resproj2.html (accessed May 15, 2007).
Lamb, Annette, and Lary Johnson.2006. Electronic materials for children and young adults. http://eduscapes.com/earth/index.html (accessed May 2, 2007).
A pathfinder for constructing pathfinders. 2005.pathfinders: guides to informationresources.http://home.wsd.wednet.edu/pathfinders/path.htm (accessed Jun 23, 2007).
O'Sullivan, Michael K., and J. Scott Thomas .2000. Pathfinders Go Online. School library journal. 15(8).Pp. 11-16
1. علوم اطلاعرساني مديريت دولتي (Government Management Information Sciences)
3. يعني قابليت استفاده در 24 ساعت روز و 7 روز هفته.
1.بهعنوان مثال «كتاب آدينه» و «آي آي كتاب» نمونههايي از اين تارنماهاي معرفي كتاب در فارسي هستند.
[11]. Library Media Teachers
2. Look and Feel: مربوط بهطراحي جنبههاي گرافيكي رابط كاربر ميباشد. مقولههاي رنگ، طرح، شكل و غيره مربوط به عناصر ديداري ميباشند و عناصر پويا مانند دكمهها، جعبهها و منوها مربوط به عملگر ميباشند كه در نرم افزارها و تارنماها به كار ميرود.