شانزدهم مرداد(نيمه شعبان) برابر است با سالروز ولادت قائم آل محمد حضرت مهدي(عج). به همين مناسبت «ايبنا» مروري دارد بر مهمترين كتابهايي كه در سالهاي اخير درباره منجي عالم بشريت و ظهور ايشان تأليف و منتشر شدهاند./ سپيده دم روز جمعه، پانزدهم شعبان سال 255 هجري قمري در شهر سامرا پايتخت عباسيان، دوازدهمين اختر آسمان امامت و ولايت حضرت حجتبن الحسن المهدي(عج) در خانه امام حسن عسگري ديده به جهان گشودند. نامشان، نام پيامبر(ص)، كنيهشان، كنيه پيامبر(ص)، ابوالقاسم است و مادرشان نرجس نام دارد.
آن يادگار الهي، حجت، قائم، خلف صالح، صاحب الزمان و بقيهالله لقب گرفتند و مشهورترين لقبشان حضرت مهدي(عج) است.
اين ولادت با سعادت از دشمنان پنهان ماند، زيرا حكومت خونآشام وقت و دستگاه ستمگر خلافت كه سخت در پي ايشان و مشتاق يافتن و نابود ساختنشان بود، تمام نيروي خود را در اطراف خانه امام حسن عسگري(ع) متمركز كرد و دهها جاسوس به كار گرفت تا از ولادت ولي خدا حضرت بقيهالله(عج) آگاه شود، اما مشيت خداوند بر آن تعلق گرفته بود كه حجت خود را از گزند دشمنان حفظ كند.
در برخي از كتابهاي روايي حديث شيعي و سني، درباره چهره و شمايل حضرت مهدي(ع) چنين نوشتهاند: چهرهشان گندمگون، ابرواني هلالي و كشيده، چشمانشان سياه، درشت و جذاب، شانهشان پهن، دندانهايشان براق، بينيشان كشيده و زيبا، پيشانيشان بلند و تابنده است. قيافهشان از حشمت و شكوه رهبري سرشار، نگاهشان دگرگون كننده، خروشش درياسان و فريادشان همه گير، عنوان شده است.
حضرت مهدي صاحب علم و حكمت بسيار و دارنده ذخاير پيامبران(ع) هستند و همانگونه كه در آثار متعددي آمده است، چون امام زمان(عج) ظاهر شوند به كعبه تكيه كنند، پرچم پيامبر(ص) را در دست گيرند و دين خدا را زنده و احكام الهي را در سراسر گيتي جاري سازند و جهان را پر از عدل، داد و مهرباني كنند.
حضرت مهدي(ع) در برابر خداوند و جلال او فروتن است. خدا و عظمت خدا در وجود او متجلي است و همه هستي او را فراگرفته است. خداوند دين اسلام را به دست ايشان عزيز گرداند. در حكومت ايشان، به احدي ناراحتي نرسد، مگر آنجا كه حد خدايي جاري شود. مهدي(ع) حق هر حقداري را بگيرد و به او بدهد. هنگام حكومت مهدي (ع) حكومت جباران و مستكبران، نفوذ سياسي منافقان و خائنان، نابود خواهد شد.
شهر مكه(قبله مسلمانان) مركز حكومت انقلابي مهدي موعود ميشود. نخستين افراد قيام ايشان، در آن شهر گرد ميآيند و در آنجا به او ميپيوندند، برخي به ايشان ميگروند و با ديگران ميجنگند و هيچ صاحب قدرتي و صاحب مرامي باقي نميماند و ديگر هيچ سياستي و حكومتي، جز حكومت حقه و سياست عادله قرآني در جهان جريان نخواهد يافت.
اعتقاد به ظهور حضرت مهدي(ع) تنها مربوط به شيعيان و عالم تشيع نيست، بلكه بسياري از مذاهب اهل سنت نظير مالكي، حنفي، شافعي، حنبلي و ... نيز به اين اصل اعتقاد دارند و دانشمندان آنها، اين موضوع را در كتابهاي فراوان خود آوردهاند و احاديث پيغمبر(ص) را درباره مهدي(ع) از حديثهاي متواتر و صحيح ميدانند.
در قرآن كريم نيز آيات بسيارى وجود دارد كه به شهادت روايات مستند و معتبر، درباره حضرت مهدى(عليه السلام) و قيام جهانى ايشان نازل شدهاند.
در كتاب «المحجّة فى ما نزل فى القائم الحجّة(عليه السلام)» كه توسط مرحوم سيد هاشم بحرانى با بهره گيرى از دهها جلد كتاب تفسير و حديث، تأليف شده است، مجموعاً (132) آيه از آيات كريمه قرآن ذكر شده كه در ذيل هر يك،يك يا چند روايت در تبيين كيفيت ارتباط آيه با آن حضرت(عليه السلام)، نقل شده است.
امام صادق (عليه السلام) در باره قول خداى عزوجل؛ «هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدّين كلّه و لو كره المشركون» فرمودهاند؛ «به خدا سوگند! هنوز تأويل اين آيه نازل نشده است و تا زمان قيام قائم (عليه السلام) نيز نازل نخواهد شد. پس زمانى كه حضرت قائم(ع) به پا خيزد، هيچ كافر و مشركى نمىماند مگر آن كه خروج او را ناخوشايند مىشمارد.»
غيبت طولاني حضرت يكي از دلايل دوري مردم از فرهنگ مهدويت است. در كتابهاي ديني از امام صادق(ع) نقل شده است كه ظهور قائم ما به قدري طولاني ميشود كه حتي بسياري از مؤمنان و مسلمانان از آمدن ايشان مأيوس ميشوند و آن زماني است كه حضرت ظهور كردهاند و جهان را حتي اگر يك روز به پايان آن مانده باشد، پر از عدل و داد ميكنند. طولاني شدن غيبت ايشان يكي از دلايلي است كه موجب ميشود كساني كه ايمان محكمي ندارند، ظهور ايشان را باور نكنند در حالي كه دانشمندان با دلايل علمي ثابت كردهاند، ميتوان عمري طولاني داشت.
با توجه به آيات متعددي كه در كتاب آسماني مسلمانان درباره مهدويت آمده، اگرچه در قرآن مجيد به نام حضرت مهدي (عج) اشاره نشده اما در سورههايي نظير نور و انبيا به ظهور ايشان توجه و اعلام شده كه در نهايت زمين متعلق به افراد صالح و شايسته است. براي نمونه در آيه 55 سوره «نور» خداوند وعده كرده است كه مؤمنان جانشينان او بر زمينند و اوست كه ترسشان را به امنيت بدل ميكند؛ به گونهاي كه يك زن تنها ميتواند در شب تاريك، بدون آن كه كسي معترض او شود، از يك سوي عالم به سمت ديگر جهان رود.
برگزاري مراسم نيمه شعبان فقط مختص به ايران نيست. از ديگر كشورهايي كه چنين مراسمي آن هم به شكل وسيع برپا ميكنند، ميتوان به كشورهاي عراق، مصر، بحرين، يمن و آذربايجان اشاره كرد. همچنين كشورهايي مانند هند، پاكستان، امارات متحده عربي، تونس و مراكش كه در آنها شيعيان در اقليتند، نيز مراسم وسيعي به همين مناسبت برگزار ميشود.
در روايتي از محمدبن علي، امام پنجم شيعان(ع) درباره فضيلت شب نيمه شعبان آمده است: «اين شب افضل شبها بعد از شب قدر است و خدا شب نيمه شعبان را براي ما قرار داده است در مقابل شب قدر كه براي پيامبر اسلام قرار داد. در اين شب خداوند بندگان را به كرم خود ميبخشد.» همچنين از ايشان نقل شده است؛ «در اين شب در تقرّب جستن به سوي خدا بكوشيد به درستي كه خدا به ذات مقدّس خود سوگند ياد كرده است كه بندهاي را دست خالي برنميگرداند به شرط آن كه بنده در آن شب گناه نكند.»
درباره كرامات و معجزات منجي عالم بشريت حضرت وليعصر(عج) و وظايف شيعيان در زمان غيبت ايشان كتابهاي فراواني در سالهاي اخير منتشر شدهاند كه برخي از مهمترين اين آثار عبارتند از:
ـ حضرت مهدي(عج) تجسم اميد و نجات/ عزيزالله حيدري شاهرودي/ مسجد مقدس جمكران / 1381
ـ سيماي امام مهدي(عج)/ سيدمحمدرضا طباطبائي نسب/ دبيرخانه دايمي اجلاس دوسالانه بررسي ابعاد وجودي حضرت مهدي (عج)/ 1381
ـ شرايط و موانع ظهور حضرت مهدي(عج)/ حسين استادولي/شبر /1381
ـ ملاقات با طاووس بهشت حضرت مهدي(عج)/ رحمت الله ابراهيمي/ مشهور/ 1381
ـ بشارات قرآن در شان حضرت مهدي/ علي اكبر شعفي/ آشنا / 1382 ـ معجزات امام زمان حضرت مهدي عليه السلام/ حبيب الله اكبرپور/ الف / 1382
ـ آه عاشقان، در انتظار موعود/ محمدعلي مجاهدي/ سرور/ 1382
ـ مهدي موعود ذخيره الهي/ سيدعلي شفيعي/ انتشارات خوزستان/ 1382
ـ عدل گستر جهان حضرت مهدي(عج)/ سيدمحمدعلي كاظميني بروجردي/ حروفيه / 1382
ـ عهدنامه حضرت مهدي(عج)/ مقيم/ 1382
ـ داستان زندگي حضرت مهدي(ع)/ محمدحسين صلواتيان، اميرمهدي مرادحاصل، رضا شيرازي/ پيام نور/ 1383
ـ حضرت مهدي(عج) آخرين حجت الهي/ محمدحسين طغياني/ سلسله/ 1383
ـ حضرت مهدي(ع)، آخرين مشعل فروزان هدايت / سيدرضي سيدنژاد/ پيام دبير / 1383
ـ حضرت مهدي در آئينه احاديث و روايات/ عبدالرحمن حنفي/ سياپه / 1383
ـ پيامهاي امام زمان حضرت مهدي(عج) / محمدمهدي تاج لنگرودي/ ممتاز/ 1384
ـ رسالت جهاني حضرت مهدي(عج)/ فريده گل محمدي آرمان/ دار النشر اسلامي / 1384
ـ مناجاتنامه عاشقان حضرت مهدي(عج)/ طالب زاده (به اهتمام)/ رازبان / 1384
ـ فريادرس دادخواهان؛ حضرت مهدي(عج)/ محمد لك علي آبادي (زيرنظر)/ هنارس / 1384
ـ حضرت مهدي(ع) از ظهور تا پيروزي/ سيدحسين تقوي/ مشهور / 1384
ـ موعود امم/ عباس شيخ الرئيس / عصر ظهور/ 1384
ـ رازهاي جمعه موعود/ زين العابدين غلام (تدوين)/ نسيم حيات / 1385 ـ انتظارات حضرت مهدي(عج) از شيعيان/ سيدجواد رضوي/ دار النور /1385
ـ تاريخ زندگاني حضرت مهدي(عج)/ مهدي صادقي، رضا شيرازي (ويراستار)/ تربت/ 1385
ـ شناخت حضرت مهدي(عج)/ احمد حيدري، عليرضا علي نوري/ زمزم هدايت / 1385
ـ آشنايي با حضرت مهدي(عج)/ مدرسه علميه نرجس/ دبيرخانه دائمي اجلاس حضرت مهدي(عج)/ 1385
ـ امام مهدي و سيره نبوي/ جواد محدثي/ دبيرخانه دائمي اجلاس حضرت مهدي(عج)/ 1385
ـ امام مهدي (عج) از ديدگاه اهل سنت/ سيدفياض حسين رضوي كشميري/ دبيرخانه دائمي اجلاس حضرت مهدي (عج) /1385
ـ رابطه نزول حضرت عيسي(ع) با ظهور حضرت مهدي(ع)/ فاطمه جاويدپور، الهه آزادباش/ دبيرخانه دائمي اجلاس حضرت مهدي (عج) / 1385
ـ موعود در قرآن/ سيدعباس سيدكريمي حسيني/ دبيرخانه دائمي اجلاس حضرت مهدي(عج) / 1385
ـ نشانههايي از دولت موعود/ نجم الدين طبسي/ بوستان كتاب قم / 1385
ـ تا جمهوري موعود؛ نثر ادبي/ شهاب الدين رهنما/ هزاره ققنوس / 1385
ـ حضرت مهدي قائم آل محمد(عج)/ سيده زهرا مومني/ ظهور / 1386
ـ نگاهي بر زندگي حضرت مهدي(عج)/ محمد محمدي اشتهاردي/ مطهر / 1386
ـ كرامات و مقامات عرفاني حضرت مهدي(عج)/ سيدعلي حسيني قمي/ نبوغ / 1386
ـ حضرت مهدي قائم آل محمد(عج)/ سيده زهرا مومني/ ظهور / 1386
ـ حضرت عيسي(ع)، ياور حضرت مهدي(عج)/ زهرا مسافر (گردآورنده)/ واسع / 1386
ـ ياران امام زمان(ع)/ گروه پژوهشي موسسه فرهنگي موعود/ موعود عصر / 1386
ـ انتظار، منتظر و تكاليف منتظران/ گروه پژوهشي موسسه فرهنگي موعود/ موعود عصر / 1386
ـ شناخت مهدي موعود(ع)/ هيات تحريريه ستاد برگزاري جشن هاي ميلاد حضرت مهدي/ /منير/ 1387
ـ حضرت مهدي(عج)/ مهدي وحيدي صدر، فرشته منعمي (تصويرگر)/ موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) / 1387
ـ امامت حضرت مهدي(عج)/ گروه پژوهش موسسه فرهنگي موعود/ موعود عصر / 1387
ـ تولد حضرت مهدي(ع)/ علي اصغر رضواني/ مسجد مقدس جمكران/ 1387
ـ آخرين اميد؛ حضرت مهدي(عج)/ مهدي وحيدي صدر (شاعر)/ جامعه القرآن الكريم / 1387
ـ ملاقات با حضرت مهدي(عج)/ محسن آشتياني/ زهير / 1387
ـ اعتقاد به حضرت مهدي(عج)/ محمدتقي صرفيپور/ صرفي پور/ 1387
ـ حضرت مهدي(عج) خورشيد پنهان/ سپيده خليلي، سعيد رزاقي (تصويرگر)/ لوح دانش / 1387
ـ سيماي حضرت مهدي(عج) در قرآن/ سيدهاشم حسيني بحراني، سيدمهدي حائري قزويني (مترجم)، سيدمحمدمنير ميلاني (محقق)/ آفاق/ 1387
ـ حضرت مهدي(عج) فروغ تابان ولايت/ محمد محمدي اشتهاردي/ مسجد مقدس جمكران / 1387
ـ بهار زندگي؛ در حكومت حضرت مهدي(ع)/ گلستان كوثر/ 1387
ـ جلوه همايي از حكومت حضرت مهدي(عج)/ كبري حاجي زاده جواران/ وديعت / 1387
ـ اولين ميراث مكتوب درباره حضرت مهدي(ع)/ محمدباقر انصاري/ دليل ما / 1387
ـ قرآن و ظهور حضرت مهدي(ع)/ علي اصغر رضواني/ مسجد مقدس جمكران / 1387
ـ مهدي موعود/ محسن امين قمي/ منشور وحي/ 1387
ـ موعود راستين/ مرتضي عبدي/ آيين احمد (ص) / 1387
ـ موعود آخرالزمان/ حمزه كريمخاني/ عطر ياس / 1387
ـ موعود روزگاران/ اصغر صادقي، اميرحسين محمديان (ويراستار)/ آفاق / 1387
ـ موعود تاريخ/ مظفر قاسمي/ بنشاسته / 1387
ـ مصلح موعود در اديان/ نصير جينورلنگرودي/ مبين انديشه / 1387
ـ موعود ملل، منتظر شيعه/ حبيب الله خواص، مصطفي موسوي (ويراستار) / آذريون/ 1387
ـ موعود در نگاه شيعه/ احسان بابايي/ كلمة الحق / 1387
ـ شناخت مهدي موعود(ع)/ هيات تحريريه ستاد برگزاري جشنهاي ميلاد حضرت مهدي/ منير /1387
ـ شيعه در عصر غيبت/ گروه پژوهش موسسه فرهنگي موعود / موعود عصر / 1387
ـ امامت حضرت مهدي(عج)/ گروه پژوهش موسسه فرهنگي موعود/ موعود عصر / 1387
ـ ظهور و قيام امام مهدي(عج) و زمينهسازان آن/ گروه پژوهش موسسه فرهنگي موعود/ موعود عصر / 1387
ـ دولت كريمه؛ نحوه تاسيس حكومت جهاني حضرت مهدي(عج)/ واحد پژوهش موعود/ موعود عصر/ 1387
ـ نزول مسيح و ظهور موعود/ ميرتقي حسيني گرگاني/ مركز فقهي ائمه اطهار(ع)/ 1387
ـ امام مهدي(عج) موجود موعود/ عبدالله جوادي آملي، سيدمحمدحسن مخبر (تهيه و تنظيم)/ اسراء / 1387
منبع : ايبنا |