تاريخ و زمان
شنبه 1 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1029590
تعداد بازديد اين بخش: 3743
در امروز: 389
اين بخش امروز: 3

  كتابشناسي ايثار و شهادت
كتابشناسي سردار شهيد رضا چراغي
بيست و هشتم فروردين، بيست و ششمين سالروز شهادت سردار شهيد رضا چراغي (1336 ـ‌ 1362) است. وي در عمليات "مسلم بن عقيل" به عنوان فرمانده تيپ 27 محمد رسو‌ل‌الله(ص) شركت داشت و در عمليات "والفجر مقدماتي" پس از اين‌كه تيپ به لشكر تبديل شد، فرماندهي آن را بر عهده و لقب "شمشير لشكر" گرفت. "ايبنا" مروري دارد بر آثاري كه تاكنون درباره اين شهيد منتشر شده‌‌اند.به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، رضا چراغي سال 1336 در تهران به‌دنيا آمد. وي همزمان با تحصيل در سال آخر دبيرستان به فعاليت در صحنه‌هاي انقلاب پرداخت.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با شروع غائله كردستان توسط ضدانقلاب به مريوان رفت و مدتي جانشين فرمانده سپاه "دزلي" ‌و زماني نيز مسوول "محور مريوان" بود.

چراغي پس از شروع جنگ تحميلي با تيپ 27 محمد رسول‌الله(ص) به جنوب اعزام شد و از اواسط سال 1360 تا اواخر تيرماه 1361 فرماندهي گردان حمزه را بر عهده داشت. با همين مسووليت در دو عمليات‌ "فتح‌المبين" و "بيت‌المقدس" شركت كرد.

وي همچنين در عمليات "مسلم بن عقيل" به عنوان فرمانده تيپ 27 محمد رسو‌ل‌الله(ص) شركت داشت و در عمليات "والفجر مقدماتي" پس از اين‌كه تيپ 27 به لشكر تبديل شد، فرماندهي آن را بر عهده گرفت. در عمليات "والفجر مقدماتي"، به او لقب "شمشير لشكر" را دادند.

سرانجام رضا چراغي در عمليات "والفجر 1" و در منطقه عمومي فكه به شهادت ‌رسيد.

مهم‌ترين آثاري كه تاكنون در باره اين شهيد منتشر شده‌اند، عبارتند از:
ـ بي‌كرانه‌ها / عين‌الله‌ كاوندي/ كنگره بزرگداشت سرداران شهيد استان تهران / 1376.
ـ پرواز پروانه‌ها / حميد داوودآبادي / كنگره بزرگداشت سرداران شهيد استان تهران / 1376.
ـ حماسه 27 (جلد 1: همپاي صاعقه) / تحقيق و نگارش حسين ب‍ه‍زاد و گ‍ل‌ع‍ل‍ي‌ ب‍اب‍اي‍ي‌ / دفتر ادبيات و هنر مقاومت و لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) / 1379.
ـ لوح فشرده "مجموعه مستند روايتي افلاكيان (لوح 3) / سازمان حفظ و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران / 1383.
ـ لوح فشرده "ابراهيم در آتش" / سپاه محمد رسول‌الله(ص) / 1387.
ـ كتاب "سردار شهيد رضا چراغي" / ستاد برگزاري يادواره ستارگان دوكوهه / سپاه محمد رسول‌الله(ص) / 1387. 

منبع: ايبنا

تعداد بازديد اين صفحه: 176
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.