تاريخ و زمان
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1033503
تعداد بازديد اين بخش: 3762
در امروز: 505
اين بخش امروز: 3

  كتابشناسي ايثار و شهادت
كتابشناسي خبرنگاران دفاع مقدس

هفدهم مرداد ماه، يازدهمين سالروز شهادت محمود صارمي (1347 ـ1377) خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي و چند ديپلمات ايراني در مزار شريف افغانستان به دست طالبان است. هفدهم مرداد "روز خبرنگار" نام گرفته و به اين مناسبت "ايبنا" مروري دارد بر مهم‌ترين كتاب‌هايي كه تاكنون درباره نقش خبرنگاران در دفاع مقدس منتشر شده‌اند..
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، محمود صارمي خرداد ماه سال 1347 در شهرستان بروجرد متولد شد. سال 1367 وارد دانشگاه تهران شد و در سال 1371 به استخدام سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي درآمد.

وي در سال 1374 موفق به اخذ مدرك كارشناسي ارشد از دانشگاه شهيد بهشتي در رشته جغرافياي انساني شد و 26 دي سال 1375 به عنوان مسوول نمايندگي خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران به كابل در افغانستان رفت.

مرداد ماه سال 1377 و پس از سقوط شهر مزارشريف، با حمله نيروهاي طالبان به دفتر كنسولگري جمهوري اسلامي ايران، صارمي همراه چند تن از ديپلمات‌هاي كشورمان به شهادت رسيدند.

هفدهم مرداد، روز شهادت محمود صارمي، "روز خبرنگار" نام گرفته و به همين مناسبت ايبنا مروري دارد بر مهم‌ترين كتاب‌هايي كه تاكنون به قلم يا درباره خبرنگاران دفاع مقدس منتشر شده اند.

كتاب "سفر به قله‌ها" پنج گزارش از سيدياسر هشترودي، مرتضي سرهنگي و هدايت‌الله بهبودي است.

گزارش‌هاي "حلبچه" و "سفر به‌ قله‌ها" نوشته هدايت‌الله بهبودي، "كردستان عراق، حكايت‌ ناگفته‌ها" به قلم سيدياسر هشترودي و دو گزارش‌ "خاكريز‌هاي ايمان" و "بهار در آبان" از مرتضي سرهنگي اند.

اين كتاب در قطع رقعي و 95 صفحه و با شمارگان 6000 نسخه، سال 1367 توسط انتشارات برگ منتشر شده است.

كتاب "پا به پاي باران" دو گزارش از خرمشهر به قلم هدايت‌الله بهبودي و مرتضي سرهنگي را دربر گرفته است.

اين كتاب در قطع پالتويي و 43 صفحه و با شمارگان 8800 نسخه، سال 1369 توسط دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري منتشر شده است.

"آخرين گزارش" نوشته سيدياسر هشترودي، دربرگيرنده 4 گزارش از سال‌هاي 1366 تا 1368 و مناطق جنگي است.

اين كتاب در قطع رقعي و 110 صفحه و با شمارگان 6600 نسخه،سال 1371 توسط حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي راهي بازار نشر شده است.

"شهر خاكستري" اثري ديگر از دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري و شامل 3 گزارش از مناطق جنگي با عناوين؛ "خيانت مرگ در بوارين"، "قمري‌هاي زيرشيرواني" و "شهر خاكستري" به قلم اسدالله مشايخي و سيدياسر هشترودي است.

اين كتاب در قطع رقعي و 64 صفحه و با شمارگان 6600 نسخه، سال 1370 منتشر شده‌ است.

دفتر ادبيات و هنر مقاومت، يادداشت‌ها و نامه‌هاي شهيد بهروز مرادي را با عنوان "يادداشت‌هاي خرمشهر" در قطع پالتويي و 39 صفحه و با شمارگان 6600 نسخه، در سال 1370 منتشر كرده است. بهروز مرادي در عمليات كربلاي پنج به شهادت رسيد.

"سوار سمند سپيده" درباره زندگي‌نامه و با وصيت‌نامه و آثاري از شهيد جلال نوبهار ـ خبرنگار روزنامه اطلاعات ـ به كوشش فرشاد فرشته‌حكمت و در قطع رقعي و 76 صفحه، سال 1378 توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است.

جلال نوبهار سال 1338 به دنيا آمد و هجدهم فروردين 1366 در عمليات كربلاي 8 به شهادت رسيد.

"بازمانده" عنوان يادداشت‌هاي بهزاد طاهر‌پور از دوران دفاع مقدس است. اين كتاب در قطع رقعي و 210 صفحه، سال 1380 توسط انتشارات گيله‌وار رشت منتشر شده است.

كتاب "پروانه‌هاي عرصه خبر" نوشته رحيم مخدومي و درباره شهداي خبرنگار، با قطع پالتويي و در 38 صفحه، سال 1382 توسط نشر شاهد منتشر شده است.

عناوين بخش‌هاي اين كتاب؛‌ منش احمد (احمد آريايي)، صدايش مثل آهنگ بود (سيدمرتضي آويني)،‌ اخوان از مرزها گذشت (مفقودالاثر كاظم اخوان)، عضوي به نام قلم (محمدرضا اماني)، آن ژنرال جوان (حسن باقري)،‌ خوش آواز مهريز (غلامرضا برهان)،‌ خبرنگار مجاهد (مرتضي چمن)،‌ آن رهبر شوخ و شجاع (غلامرضا رهبر)،‌ نشان يك گمشده (محمدرضا ژيان سيداحمدي)،‌ آگهي يا آگاهي (سيدحسن شاهچراغي)،‌ در باغ را براي كه گشودند؟ (محمود صارمي)، خبرنگار بي‌قرار (بهروز فلاحت‌پور) و رمز گل چيست؟ (حسن هادي) اند.

مريم كاظم‌زاده از خبرنگاران زن دوران دفاع مقدس، خاطرات خود را در كتاب "خبرنگار جنگي"، در قطع رقعي و 239 صفحه و با قيمت 14500 ريال توسط انتشارات يادبانو در سال 1382 راهي بازار نشر كرده است.

كتاب "وقايع‌نگاران شهيد، تيتر سرخ" شامل اطلاعات فردي 64 نفر از خبرنگاران شهيد دفاع مقدس، زير نظر عليرضا تابش و سيدفريد قاسمي تدوين و در قطع رقعي و 76 صفحه با شمارگان 5000 نسخه و در سال 1382 توسط روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شده است.

در اين كتاب، خبرنگاران شهيد روزنامه‌هاي اطلاعات، جمهوري اسلامي و رسالت و همچنين خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران و موسسه كيهان معرفي شده‌اند.

كتاب "گزارش عملكرد مجمع خبرنگاران و نويسندگان دفاع مقدس" توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان مازندران، در سال 1384 به مناسبت نشست اين مجمع منتشر شده است.

"يادها و خاطره‌ها"، مجموعه‌اي از يادداشت‌ها و خاطرات خبرنگاران و نويسندگان دفاع مقدس درباره شهيدان عرصه خبر،‌ به كوشش حسين بردبار و داوود غياثي‌راد، توسط انتشارات زعيم در سال 1385 به چاپ رسيده است.

"مجموعه آثار برگزيده نهمين جشنواره سراسري خبرنگاران و مطبوعات دفاع مقدس" اثر ديگري است كه در قطع وزيري و 152 صفحه و با شمارگان 12000 نسخه، توسط انتشارات هزاره ققنوس در سال 1387 منتشر شده است.

كتاب "حرف ما" مجموعه 30 سرمقاله از 103 سرمقاله مرتضي سرهنگي در دوهفته‌نامه كمان است كه در كنار سرمقاله‌هاي ديگري از هدايت‌الله بهبودي با عنوان "ستون اول" منتشر مي‌شدند.

دوهفته‌نامه كمان با گرايش تخصصي به ادبيات و هنر پايداري، در فاصله سال‌هاي 1375 تا 1383 در دويست شماره با مديرمسوولي هدايت‌الله بهبودي و سردبيري مرتضي سرهنگي منتشر شده است.

كتاب "حرف ما" در قطع رقعي و 132 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه توسط دفتر ادبيات و هنر مقاومت منتشر شده است.

منبع: ايبنا 


تعداد بازديد اين صفحه: 146
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.