تاريخ و زمان
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1033713
تعداد بازديد اين بخش: 3765
در امروز: 715
اين بخش امروز: 6

  كتابشناسي ايثار و شهادت
كتابشناسي شهيد سعيد جان‌بزرگي

بيست و دوم تيرماه، هفتمين سالروز شهادت هنرمند عكاس، سعيد جان‌بزرگي (1344ـ 1381) است. وي در سه سال آخر جنگ، در عرصه عكاسي اين حوزه حضوري فعال داشت و مدتي جانشين معاونت فرهنگي لشكر 27 محمد رسول الله(ص) بود. "ايبنا"‌مروري دارد بر آثاري كه تاكنون از اين شهيد منتشر شده اند.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سعيد جان‌بزرگي در شهر ري متولد شد.

وي از سال 1364 به عكاسي روي آورد و در سال 1375 به عنوان كارشناس ارشد رشته عكاسي از دانشگاه فارغ التحصيل و دانشجوي نمونه كشور شد.

سعيد جان‌بزرگي به عنوان عكاس در سه سال آخر جنگ، حضوري فعال داشت. وي مدتي جانشين معاونت فرهنگي لشكر 27 محمد رسول الله(ص) بود.

از فعاليت هاي ديگر سعيد جان‌بزرگي مي توان به؛ عكاسي حج سال‌هاي 1378 و 1379 و شركت در نمايشگاه‌هاي گروهي؛ انسان از نگاه چهار و نگاه ايراني (در پاريس و تهران) اشاره كرد.

از عكس‌هاي وي در كتاب‌هاي؛ حلبچه، دفاع در برابر تجاوز (جلد 6)، حماسه مقاومت و نگاه ايراني استفاده شده است.

سعيد جان‌بزرگي بيست و دوم تيرماه سال 1381 بر اثر جراحات شيميايي ناشي از جنگ هشت ساله رژيم متجاوز صدام عليه ايران به شهادت رسيد.

كتاب "عكاسي در جنگ" پايان‌نامه كارشناسي ارشد شهيد سعيد جان‌بزرگي و تنها اثر مكتوب به جا مانده از وي است.

اين كتاب در دو فصل كلي طراحي شده است. فصل نخست، به عكاسي جنگ در جهان، برخي از عكاسان نام‌آور جنگ و تجارب آن‌ها و فصل دوم به تاريخ عكاسي جنگ در ايران از انقلاب مشروطه تا سال هاي اخير و معرفي عكاسان جنگ، با تأكيد بر عكاسي جنگ در دوران جنگ تحميلي پرداخته است.

كتاب "عكاسي در جنگ" در قطع رقعي و 140 صفحه و با شمارگان 2200 نسخه و بهاي 13000 ريال، سال 1383 توسط انتشارات روايت فتح منتشر شده است. 


منبع: ايبنا


تعداد بازديد اين صفحه: 154
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.