تاريخ و زمان
شنبه 1 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1029762
تعداد بازديد اين بخش: 19865
در امروز: 561
اين بخش امروز: 4

  آشنايي با كتابخانه هاي ملي جهان
كتابخانه ملي الجزاير
كتابخانه ملي مجموعه نفيسي بالغ بر ۰۰۰‚۷۰ جلد درباره الجزاير، مراكش و تونس دارد كه به «مجموعه مغرب» معروف است. دستنوشته‌هاي مربوط به تاريخ الجزاير در قرون هفدهم و هجدهم، در حراج كتابخانه‌هاي شخصي در دهه ۱۹۵۰خريداري شد.

● تأسيس: ۱۸۳۵
● تاريخچه:
كتابخانه ملي الجزاير كه در سال‌۱۸۳۵ به ابتكار «جنتي‌دوبوسي»[۱] نايب غيرنظامي سلطان الجزيره تأسيس شد، ‌از سال ۱۹۸۲ به‌عنوان مؤسسه‌اي عمومي، تحت نظارت وزارت فرهنگ اين كشور قرار گرفت و قديمي‌ترين مؤسسه فرهنگي الجزاير به شمار مي‌رود. نخستين محل اين مؤسسه، ساختماني با مالكيت دولتي بود؛ در سال ۱۸۳۸ به پادگان پياده‌نظام نقل مكان كرد و پس از چند جابه‌جايي، در سال ۱۸۶۳ در قصر دايي مصطفي پاشا (فرمانده پياده نظام الجزاير) مستقر شد. در حال حاضر، كتابخانه ملي در ساختماني كه در سال ۱۹۵۸ اختصاصاً براي آن ساخته شد، مستقر است.
چهار مدير اوليه كتابخانه ملي افرادي استثنايي بودند. «آدرين بربروگر»[۲] كه از سال ۱۸۳۵ تا ۱۸۶۹ در كتابخانه انجام وظيفه كرد، چندين كتاب از جمله «الجزاير تاريخي، زيبا و ماندگار»[۳] را به رشته تحرير درآورد. وي همچنين سرپرستي «مجله آفريقايي»[۴] و «انجمن تاريخ الجزاير»[۵] را بر عهده داشت. «اسكار مك‌كارتي» كه از سال ۱۸۶۹ تا ۱۸۹۰ اين مسئوليت را داشت، جغرافيداني محقق بود. «شارل دوفوكو»[۶]، محقق و مبلغ مذهبي (۱۸۵۸- ۱۹۱۶k آن ژآن ) توانست گروه اعزامي مراكش مك‌كارتي را روانه كند. «اميل موپاس»[۷] كه از سال ۱۸۹۰ تا ۱۹۱۶ مديريت كتابخانه را بر عهده داشت، زيست‌شناسي بود كه به‌واسطه مطالعه درباره جنسيت گروهي از جانوران ميكرسكوپي، در اروپا شهرت داشت. و بالاخره «گابريل اسكوئر»[۸] كه در سال‌هاي ۱۹۱۶تا ۱۹۴۸ عهده‌دار اين سمت بود، به‌واسطه آثاري كه در باره تاريخ الجزاير نوشته بود شهرت داشت. دو مجموعه اهدايي قابل توجه، به كتابخانه‌هاي شخصي «استفان گسل»[۹] باستان‌شناس (۱۹۳۲-۱۸۶۴) و «پير سوورگنان دوبرازا»[۱۰] محقق آفريقايي (۱۹۰۵-۱۸۵۲) تعلق داشت.
كتابخانه ملي مجموعه نفيسي بالغ بر ۰۰۰‚۷۰ جلد درباره الجزاير، مراكش و تونس دارد كه به «مجموعه مغرب»[۱۱] معروف است. دستنوشته‌هاي مربوط به تاريخ الجزاير در قرون هفدهم و هجدهم، در حراج كتابخانه‌هاي شخصي در دهه ۱۹۵۰خريداري شد.
كتاب‌هاي چاپي مجموعه مغرب شامل آثار قرون هفدهم، هجدهم و نوزدهم است كه به دوره تاريخي پيش از سال ۱۸۳۰ (يعني زماني كه الجزاير مستعمره فرانسه شد) بازمي‌گردد. منابع پس از سال‌هاي ۱۸۳۰، يكجا گردآوري شد كه شامل آثار منحصر به فردي همچون تصويري از موقعيت مؤسسات فرانسوي در الجزاير در سال‌هاي ۱۸۳۸ تا ۱۸۶۸، كتاب ۳۲جلدي «اكتشاف علمي الجزاير»[۱۲] مربوط به سال‌هاي ۱۸۴۴ تا ۱۸۵۴، و مجلاتي همچون «تصوير الجزاير»[۱۳] و «الاكبر» است. در زمان استقلال الجزاير به سال ۱۹۶۲، كتابخانه ملي اين كشور مجموعه مستند و عظيمي را در نبرد آزاديبخش ملي ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲، يكجا در اختيار گرفت.
● فعاليت‌ها و خدمات:
اقدام به‌عنوان مراكز امانت بين‌كتابخانه‌اي، تهيه و تدوين كتابشناسي ملي، مركز واسپاري قانوني، گردآوري و حفظ و نگهداري مواد كتابخانه‌اي.
● مجموعه‌ها:
كتابخانه ملي مجموعه‌اي بالغ بر ۰۰۰‚۳۵ جلد كتاب، و تالاري به گنجايش ۴۵۰ نفر دارد و داراي ۵۰۰‚۳ نسخه خطي است كه بيشتر آن‌ها نسخه‌هاي خطي در رشته‌هاي مختلفي چون الهيات، حقوق، صرف و نحو زبان عربي، شعر، تاريخ، جغرافيا، طب، فلسفه و اخترشناسي است. اين نسخه‌هاي خطي مربوط به قرون ۱۱ تا ۱۳ است كه به‌لحاظ دوره تاريخي، منحصربه‌فرد و نادرند و تصاويرشان داراي ارزش فراوان است؛ به طور مثال نسخه نفيس «الموطا» مجموعه‌اي از پندهاي اخلاقي است كه در سال ۶۱۵ قمري توسط «الموحد ابويوسف يعقوب» تاليف شده، يا قرآن هشت ضلعي كوچكي با حاشيه آبي و طلايي كه توسط يك ايراني به نام «عمادبن ابراهيم» در سال ۱۰۲۸ قمري نوشته شده جزو اين مجموعه نفيس است. در سال ۱۹۵۸ كتابخانه ملي مجموعه‌اي مشتمل بر ۰۰۰‚۴۰۰ جلد كتاب و ۱۲۰۰ نشريه جاري داشت. در سال ۱۹۶۶ اين مجموعه به ۰۰۰‚۶۰۰ جلد و در سال ۱۹۷۶ به ۰۰۰‚۷۰۰ جلد افزايش يافت، كه بيشتر آثار اين مجموعه به زبان فرانسوي است. علاوه بر اين، ۰۰۰‚۱۵۰ اثر به زبان عربي و ۱۵۰۴ مجله به زبان‌هاي گوناگون در اين مجموعه به چشم مي‌خورند.
در سال ۱۹۸۱، مجموعه كتابخانه ملي بالغ بر ۸۵۰‚۷۶۵ جلد كتاب به زبان‌هاي خارجي، ۷۳۹‚۱۸۱ جلد كتاب عربي، ۰۰۰‚۲ حلقه ميكروفيلم، ۲۵۰‚۴ صفحه صوتي، ۳۶۰ نقشه و ۰۰۰‚۲ نشريه ادواري بود كه ۹۸۰ عنوان آن‌ها جاري است. تا سال ۱۹۸۶، تعداد كل منابع كتابخانه به ۰۰۰‚۰۴۰‚۱ (در مساحت ۰۰۰‚۱۸۰‚۳۸ متر مربع) با ۱۳۹۷۰ عضو رسيده بود.
● حوزه‌هاي موضوعي:
گرچه مطالب گردآوري‌شده در اين كتابخانه همه زمينه‌ها را در برمي‌گيرند، موضوع‌هاي علوم انساني در آن بيشتر به چشم مي‌خورند.
● ورودي‌ها:
كتاب، نشريه، نسخه خطي، نت‌هاي موسيقي، فيلم، و مواد صوتي.
● انتشارات:
كتابخانه ملي به‌عنوان وارث منابع مكتوب، «كتابشناسي الجزاير»[۱۴] را كه به ثبت كتاب‌هاي دريافتي از طريق واسپاري قانوني مي‌پردازد (سالي دو بار)، كتابشناسي‌هاي تخصصي و همچنين راهنماي نشريات و چند مجموعه عربي و فرانسوي را منتشر مي‌كند[۱۵].
اطلاعات تماس:
▪ +۲۱۳۶۳۰۶۳۲ تلفن
▪ http://www.dctd.cerist.dz/ پايگاه وب
http://www.Library.uq.edu.au/ssah/jeast/a-d.htm۱
▪ Bibliotheque Nationale نشاني
AV>Frantz Fanon,
Algiers
Algeria



نما مجله الكترونيكي پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران
منبع:www.aftab.ir

تعداد بازديد اين صفحه: 642
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.