تاريخ و زمان
جمعه 31 فروردين 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1028666
تعداد بازديد اين بخش: 19860
در امروز: 301
اين بخش امروز: 5

  آشنايي با كتابخانه هاي ملي جهان
كتابخانه ملي تايلند
اين كتابخانه مركز ملي نظام اطلاع‌رساني پيايندهاي بين‌المللي آسياي جنوب شرقي در تايلند، و همچنين مركز كتابخانه‌ها و دكومانتاسيون كنسرسيوم آسياي جنوب شرقي مي‌باشد.

● تأسيس: ۱۹۰۵
● تاريخچه:
كتابخانه ملي تايلند متشكل از سه كتابخانه است: كتابخانه «واجي رايانا»[۱]، كتابخانه «واجي راوده»[۲] و كتابخانه «دام رانگ راجانو فارب»[۳]. كتابخانه ملي تايلند به‌عنوان بخشي از اداره هنرهاي زيباي وزارت آموزش و پرورش، در ۱۲ اكتبر ۱۹۰۵ از ادغام اين سه كتابخانه به‌وجود آمد و داراي ۱۵ شعبه در مركز استان‌ها است.
اين كتابخانه مركز ملي نظام اطلاع‌رساني پيايندهاي بين‌المللي آسياي جنوب شرقي در تايلند، و همچنين مركز كتابخانه‌ها و دكومانتاسيون كنسرسيوم آسياي جنوب شرقي مي‌باشد. اين كتابخانه عضو «يوني‌سيست»، و نيز وابسته به شبكه «آستينفو» مي‌باشد. در سال ۱۹۶۲ با توجه به نقش مهم خدماتي كتابخانه، دولت بودجه مخصوصي براي ساختمان جديد كتابخانه تخصيص داد و در ۵ مه ۱۹۶۶ ساختمان جديد به طور رسمي افتتاح شد.
● ساختمان:
ساختمان جديد كتابخانه ملي با معماري تايلندي داراي ۰۰۰‚۱۶ متر مربع زيربنا در ۵ طبقه است و گنجايش بيش از يك ميليون جلد كتاب و هزار صندلي در ۶ سالن مطالعه را دارد. به اين ساختمان بعدها ساختمان‌هاي ديگري نيز افزوده شد كه آخرين آن‌ها در ۱۹۸۵ بوده است.
● فعاليت‌ها و خدمات:
خدمات مرجع از طريق مراجعه، ‌مكاتبه و تلفن، و همچنين تهيه كتاب‌هاي مرجع و كتابشناسي‌ها و فهرست‌هاي مختلف انجام مي‌گيرد. نظام مبادله بين‌كتابخانه‌اي نيز دارد. از فعاليت‌هاي ديگر كتابخانه مي‌توان برگزاري سمينارها و دوره‌هاي آموزش كتابداري، سخنراني‌ها، نمايشگاه‌ها و نمايش فيلم و اسلايد را در پيشبرد امر كتابداري نام برد.
● كاركنان:
۳۲۳ نفر كه از اين تعداد ۱۱۰ نفر متخصص هستند.
● مجموعه‌ها:
مجموعه كتاب‌هاي چاپي اين كتابخانه در زمينه‌هاي تاريخ و جغرافياي تايلند بسيار غني است و كل آن به حدود ۸۰۰‚۴۷۰‚۱ جلد مي‌رسد كه به زبان‌هاي تايلندي و ديگر زبان‌ها است. اين مجموعه همچنين شامل ۹۳۲‚۸۵۱ جلد كتاب به زبان تايلندي و ۶۳۵‚۳۳۷ جلد به زبان‌هاي ديگر، ۱۲۶۴ عنوان مجله به زبان تايلندي و ۱۰۳۴ عنوان مجله به زبان‌هاي ديگر، ۳۲۴ عنوان روزنامه به زبان تايلندي و ۵۰ عنوان روزنامه به زبان‌هاي ديگر، ۹۲۰‚۳۱ جزوه به زبان تايلندي و ۹۰۰ جزوه به زبان‌هاي ديگر، ۸۱۲‚۲۱ كتاب مرجع به زبان تايلندي و ۵۸۲‚۳۰ كتاب مرجع به زبان‌هاي ديگر، بعلاوه تعدادي نقشه، فيلم، ويديو، اسلايد و نوار است.
منابع ديداري و شنيداري كتابخانه ملي تايلند مجموعه‌اي از نوارها و منابع فرهنگي و سنتي تايلند است. مهم‌ترين سخنراني‌ها و بحث‌هاي طرح‌شده در مجلس نيز جزو اين مجموعه است. همچنين اين كتابخانه ۰۰۰‚۱۸۴ نسخه خطي به زبان تايلندي دارد.
اين نسخه‌ها برروي برگ درخت نخل يا كاغذهاي تايي[۴] (كاغذهاي ساخت تايلند) نوشته شده و به صورت تاشده (آكاردئوني) باز و بسته مي‌شوند و عمدتاً استنساخ‌هايي از كتب مقدس بودايي يا ديگر متون، و شامل نوشته‌هايي در زمينه‌هاي متون پزشكي، حقوق، تاريخ، هنر، و اخترشناسي است. در اين كتابخانه بيش از ۸۷ سنگ‌نبشته به زبان‌هاي قديمي و خطوط رايج در جنوب شرقي آسيا موجود است. طبق قانون واسپاري، ناشران موظف‌اند دو نسخه از كتب منتشرشده را به كتابخانه ملي ارسال دارند، ولي اين قانون تاكنون به طور كامل اجرا نشده است. تايلند قانون «حق مؤلف جهاني برن» (مصوب سال ۱۸۸۶) را امضا كرده و در صدد است كه اين قانون را در مورد نرم‌افزارها و ديگر رسانه‌هاي الكترونيكي نيز اجرا كند.
● حوزه‌هاي موضوعي:
اين كتابخانه در زمينه علوم انساني و علوم اجتماعي داراي گنجينه‌هاي غني است.
● ورودي‌ها:
كتاب، نشريه، نسخه خطي، كتاب چاپ قديم، پايان‌نامه، ‌نقشه، مواد سمعي و بصري.
● انتشارات:
كتابشناسي ملي و بولتن[۵].
● اطلاعات تماس:
▪ +۶۶ ۰ ۲۲۸۱۰ ۲۶۳ تلفن
▪ +۶۶ ۰ ۲۲۸۱۰ ۲۶۳ نمابر
▪ http://www.natlib.moe.go.th/main.htm پايگاه وب
http://tla.tiac.or.th/ifla/ifla۹۹-۱۰.htm
▪ natlibthai@yahoo.com پست الكترونيكي
National Library of Thailand نشاني
Soamsen Road
Dusit Bangkok ۱۰۳۰۰
Thailand



نما مجله الكترونيكي پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران

منبع:www.aftab.ir

تعداد بازديد اين صفحه: 646
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.