تاريخ و زمان
جمعه 10 فروردين 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1011859
تعداد بازديد اين بخش: 19721
در امروز: 12
اين بخش امروز: 1

  آشنايي با كتابخانه هاي ملي جهان
كتابخانه ملي روماني
«كتابخانه ملي» كه به سال ۱۹۳۵ به‌منزله كتابخانه مركزي دولتي احداث شد، سنن پيشين كتابخانه‌ها در بخارست را ادامه داده، اما ساختار اجرايي آن در طول زمان تغييرات شگرفي كرده و از حق واسپاري قانوني نيز برخوردار بوده است.

● تأسيس: ۱۸۳۶
● تاريخچه:
روماني در اصل داراي دو كتابخانه ملي است: يكي «كتابخانه ملي» و ديگري «كتابخانه آكادمي روماني».
۱. «كتابخانه ملي» كه به سال ۱۹۳۵ به‌منزله كتابخانه مركزي دولتي احداث شد، سنن پيشين كتابخانه‌ها در بخارست را ادامه داده، اما ساختار اجرايي آن در طول زمان تغييرات شگرفي كرده و از حق واسپاري قانوني نيز برخوردار بوده است.
● انتشارات:
اين كتابخانه به انتشار كتابشناسي‌هاي جاري و كتابشناسي ملي مبادرت ورزيده است و همچنين تهيه فهرستگان ملي، انتشار راهنما، و تهيه فهرستگان كتب خارجي و نشريات را نيز بر عهده دارد.
● بخش‌ها:
اين كتابخانه داراي اتاق‌هاي مطالعه متعددي است كه هر يك به زمينه‌هاي مختلف موضوعي اختصاص دارد و شامل منابع گوناگوني مانند نسخه‌هاي خطي، نامه‌ها، كتاب‌هاي مورد علاقه رومانيايي‌ها، كتابشناسي‌هاي مورد علاقه خارجي‌ها، نقشه‌ها و روزنامه‌ها است. همچنين بخش‌هايي به انتشارات رسمي و اداري، انتشارات يونسكو و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي اختصاص يافته است.
● فعاليت‌ها و خدمات:
اين كتابخانه هسته اصلي سندداري در كتابداري، و مركز راهنمايي روشمند كتابخانه‌هاي عمومي است و داراي مركز مبادله و امانت بين‌كتابخانه‌اي ملي و بين‌المللي است. فعاليت‌هاي سالانه آن عبارت‌اند از برگزاري نمايشگاه‌ها، همايش‌هاي نويسندگان و محققان، برنامه‌هاي موسيقي، و مانند آن‌ها.
● مجموعه‌ها:
مجموعه منابع اين كتابخانه بالغ بر ۰۰۰‚۸۳۴‚۱۸ است كه شامل نسخه‌هاي خطي و كتاب‌هاي ناياب و مرجع مي‌باشد.
۲. «كتابخانه آكادمي روماني» دومين كتابخانه ملي كشور، در سال ۱۸۶۷ در بخارست تأسيس شد و گسترش اوليه آن مديون منابع اهدايي شخصي و امتياز قانون واسپاري (از سال ۱۸۸۵) است.
● فعاليت‌ها و خدمات:
اين كتابخانه داراي خدمات مبادله از انتشارات چاپ‌شده در مركز انتشارات آكادمي است و آن‌ها را به ۰۰۰‚۱۰ مركز مبادله در بيش از ۱۰۰ كشور ارسال مي‌دارد، و وظيفه امانت بين‌كتابخانه‌اي را نيز به عهده دارد. اين كتابخانه داراي شاخه‌هايي در شهرهاي ديگر است كه برخي از آن‌ها (مانند كتابخانه‌هاي شعب در كلوج[۱] و حبسي) داراي مجموعه‌هاي غني و ارزشمندي هستند.
● كاركنان:
كارمندان اين كتابخانه بالغ بر ۵۷۰ نفر است.
● مجموعه‌ها:
اين كتابخانه تا سال ۱۹۴۸، مجموعه‌هاي مردمشناسي و علوم اجتماعي را گردآورده بود، اما پس از سازماندهي مجدد به جمع‌آوري منابع در زمينه‌هاي علمي و فني مبادرت ورزيد و داراي مجموعه‌اي بالغ بر ۰۰۰‚۹۶۵‚۹ جلد كتاب، هزاران نسخه خطي، كتب كمياب، نقشه، حدود ۰۰۰‚۳۰۰ نامه آرشيوي از شخصيت‌هاي برجسته، صفحات موسيقي، و مانند آن‌ها است.
● ورودي‌ها:
كتاب، نشريه، نسخه‌هاي خطي، نت‌هاي موسيقي، نقشه، ميكروفيلم، مواد صوتي، كتاب‌هاي قديمي روماني.
● انتشارات:
اين كتابخانه مسئول انتشار كتابشناسي گذشته‌نگر روماني از قرن ۱۶ به بعد است.[۲]
● اطلاعات تماس:
▪ تلفن +۴۰۱۳۶۱۴۲۴۳۴
▪ نمابر +۴۰۱۳۱۲۳۳۸۱
▪ پايگاه وب http://www.bl.uk/gabriel/index.htm۱
▪ پست الكترونيكي bnr@inx.bibnat.ro
▪ نشاني Biblioteca Nationala
Strada lon Ghica ۴
۷۹۷۰۸ Bucharest, ۳
Romania


نما مجله الكترونيكي پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران
منبع:www.aftab.ir

تعداد بازديد اين صفحه: 692
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.