تاريخ و زمان
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1032668
تعداد بازديد اين بخش: 19879
در امروز: 288
اين بخش امروز: 1

  آشنايي با كتابخانه هاي ملي جهان
كتابخانه ملي تونس
مجموعه اين كتابخانه از طريق هدايا و اقدامات متفرقه افراد پديد آمد. اما كتابخانه ملي به مفهوم واقعي آن، يعني «دارالكتب الوطنيه» پس از استقلال تونس در سال ۱۹۵۶ شكل گرفت.

● تأسيس: ۱۸۸۵
● تاريخچه:
كتابخانه ملي با حمايت دولت فرانسه و به‌موجب قانون، در سال ۱۸۸۵ تأسيس گرديد. ابتدا نام آن «كتابخانه فرانسوي» بود و بعدها به كتابخانه عمومي شهرت يافت. مجموعه اين كتابخانه از طريق هدايا و اقدامات متفرقه افراد پديد آمد. اما كتابخانه ملي به مفهوم واقعي آن، يعني «دارالكتب الوطنيه» پس از استقلال تونس در سال ۱۹۵۶ شكل گرفت.
● ساختمان:
از دسامبر ۱۹۸۴ دولت تونس شروع به ساخت بنايي جديد براي كتابخانه ملي كرد. در اين ساختمان امكانات و تسهيلات لازم براي امور رايانه‌اي، مواد ديداري و شنيداري، تهيه كتابشناسي، و ديگر خدمات، پيش‌بيني شده است. تونس از معدود كشورهاي افريقايي مي‌باشد كه داراي مركز ملي وابسته به نظام بين‌المللي اطلاعات پيايند‌ها است.
● فعاليت‌ها و خدمات:
در سال ۱۹۷۰ كتابخانه ملي تونس نخستين شماره «كتابشناسي ملي تونس» را منتشر كرد. اين كتابشناسي كه به صورت جزوه بود، كتاب‌هاي سال ۱۹۶۹ را پوشش مي‌داد. از آن تاريخ به بعد، كتابخانه ملي تونس كوشيد كتابشناسي‌هاي جاري و گذشته‌نگر را به طور كامل تهيه كند، كه كتابشناسي كتاب‌هايي را كه پس از ورود صنعت چاپ به اين كشور در سال ۱۸۸۱، منتشر شده بودند دربرمي‌گرفت. هدف كتابخانه ملي تونس از اين اقدام، پيوند كتابشناسي‌هاي منابع مكتوب گذشته با كتابشناسي‌هاي جاري بود.
تا سال ۱۹۸۳، بيش از ۱۳ كتابشناسي منتشر شد كه سال‌هاي ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۲ را دربرمي‌گرفت. كتابشناسي ملي تونس به صورت فصلنامه منتشر مي‌گردد و در پايان هر سال، درهمكردي از آن‌ها نيز انتشار مي‌يابد. اين كتابشناسي شامل همه منابع منتشرشده در تونس مي‌باشد، كه طبق قانون واسپاري به كتابخانه ملي تحويل مي‌گردند.
مهم‌ترين اين منابع عبارت‌اند از انتشارات دولتي و غيردولتي، پايان‌نامه‌هاي دانشگاهي، كتب درسي، و نشريات ادواري جاري. كتابشناسي ملي تونس منابع ديداري و شنيداري را پوشش نمي‌دهد. كتابخانه ملي تونس، كتابشناسي‌هاي موضوعي در باره تونس يا موضوع‌هاي اسلامي را نيز گردآوري و تأليف مي‌كند.
● مجموعه‌ها:
مجموعه نسخه‌هاي خطي كتابخانه ملي تونس كه قدمت بعضي از آن‌ها به قرن پنجم ميلادي مي‌رسد مجموعاً ۰۰۰‚۲۵ نسخه است و ۰۰۰‚۱۰ نشريه ادواري نيز دارد كه بيش از دو سوم آن‌ها به زبان عربي است. در سال ۱۹۸۴، كل مجموعه اين كتابخانه بالغ بر ۰۰۰‚۷۵۰ فقره بوده است. اين كتابخانه از نظر فضا داراي مشكلات فراواني است. تالارهاي مطالعه اين كتابخانه مجموعاً ظرفيت ۱۶۰ نفر را دارند. با اين همه، سالانه بيش از ۰۰۰‚۲۷ نفر از خدمات اين كتابخانه بهره‌مند مي‌شوند. مجموعه منابع اين كتابخانه عمدتاً به زبان‌هاي عربي و فرانسوي است، ولي تعداد كتب و نشريات انگليسي نيز قابل توجه است.
در مجموع،‌ منابعي به ۱۲ زبان در اين كتابخانه وجود دارند. كتابخانه ملي تونس نوعي كتابخانه واسپاري محسوب مي‌شود كه كليه انتشارات اين كشور را (كه موجب ۰۰۰‚۱۰ عنوان افزايش سالانه مي‌گردد) دريافت مي‌دارد. بخش اسناد اين كتابخانه مسئوليت واسپاري قانوني را بر عهده دارد، ولي تا اواسط دهه ۱۹۸۰، انحصار واسپاري حق مؤلف، به طور رسمي به اين كتابخانه واگذار نگرديده بود.
● ورودي‌ها:
كتاب، نشريه، نسخه خطي، مواد غيركتابي، نشريات و روزنامه‌ها، مجموعه‌هاي عربي، مجموعه‌هاي لاتين و انتشارات تخصصي[۱].
● اطلاعات تماس:
▪ ۲۵۶۹۲۱ تلفن
▪ ۳۴۲۷۰۰ نمابر
▪ http://www.bibliotheque.nat.tn/qsp/perio/default-perio.htm پايگاه وب
Bibliotheque Nationale نشاني
۲۰ Souk_el_Attarine
۱۰۰۸ Tunis_BP ۴۲
Tunisia

نما مجله الكترونيكي پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران
منبع:www.aftab.ir

تعداد بازديد اين صفحه: 669
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.