تاريخ و زمان
جمعه 7 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1034118
تعداد بازديد اين بخش: 19890
در امروز: 221
اين بخش امروز: 2

  آشنايي با كتابخانه هاي ملي جهان
كتابخانه كنگره آمريكا
همانند اكثر كتابخانه‌هاي ملي ديگر، رشد كتابخانه كنگره با كندي صورت گرفت. اين امر تا حد زيادي به بي‌تفاوتي كنگره در مراحل آغازين، و امساك آن در خريد مجموعه‌هاي مهم و كامل از بازارهاي اروپايي مربوط مي‌شود.

● تأسيس:۱۸۰۰
● تاريخچه:
كتابخانه كنگره در سال ۱۸۰۰ همزمان با انتقال كنگره به واشنگتن، با يك مجموعه كوچك ۳۰۰۰ جلدي بنيان گذاشته شد. هر چند اين كتابخانه با آتش‌گشودن ارتش بريتانيا به روي واشنگتن در سال ۱۸۱۴، كاملاً سوخت و از بين رفت، ولي با كوشش «توماس جفرسن» رييس جمهور وقت، در سال بعد مجدداً برپا شد و «جفرسن» مجموعه شخصي ۴۰۰‚۶ جلدي ارزشمند خود را به كتابخانه هديه كرد و اين مجموعه، هسته كتابخانه نوپا را تشكيل داد.
در آغاز كتابخانه پيشرفت چشمگيري نداشت، ولي در طول اين قرن مجموعه تقريباً كاملي از آثار تاريخي منتشرشده تا سال ۱۸۷۰را فراهم آورد. در پايان قرن، آثار مربوط به امريكاي كهن را نيز تهيه كرد. گرچه از سال ۱۸۷۰ از مزاياي كامل حق مؤلف برخوردار گرديد، از سال ۱۸۴۶ به اين سو، دو نسخه از تمامي آثار منتشرشده در ايالات متحده امريكا را دريافت مي‌دارد. اين امر موجب شده كه گنجينه محقر اوليه آن، با گردآوري آثار از غناي قابل توجهي برخوردار گردد. همچنين از سال ۱۸۶۷ نظام بين‌المللي مبادله مواد را آغاز كرد و اين روش به گردآوري اسناد رسمي اكثر كشورهاي جهان، انتشارات انجمن‌ها و مؤسسات پژوهشي و علمي انجاميد.
در سال ۱۸۹۷، با انتقال كتابخانه به ساختمان جديد كه به سبك رنسانس ايتاليا ساخته شده بود، «هربرت پوتنام»[۱] كتابدار مشهور كتابخانه عمومي بوستون به سمت كتابدار كتابخانه كنگره منصوب گرديد. در واقع از زمان تصدي «پوتنام» به بعد بود كه رشد راستين اين كتابخانه آغاز شد[۲]. موفقيت منحصربه‌فرد كتابخانه كنگره در اين است كه به رغم بودجه نسبتاً كم و دريافت اعطائيه‌هاي با ارزش تا قبل از سال ۱۹۲۵، مي‌تواند در اكثر زمينه‌ها، عجيب‌ترين كتاب را در باب عجيب‌ترين موضوع در اختيار بگذارد و بمنزله يك كتابخانه پژوهشي (بي آنكه بندرت پرسشي را بي‌پاسخ گذارد) در خدمت همه ملت قرار گيرد.
همانند اكثر كتابخانه‌هاي ملي ديگر، رشد كتابخانه كنگره با كندي صورت گرفت. اين امر تا حد زيادي به بي‌تفاوتي كنگره در مراحل آغازين، و امساك آن در خريد مجموعه‌هاي مهم و كامل از بازارهاي اروپايي مربوط مي‌شود. در واقع پس از تهيه «مجموعه اسميتسون»[۳] در سال ۱۸۴۶، فرصت ايجاد يك كتابخانه ملي رخ نمود و در طي يك قرن موجوديت خود، به حدي از رشد رسيد كه بزرگ‌ترين كتابخانه امريكا لقب گرفت. پيشرفت كتابخانه كنگره مديون تلاش‌هاي مشتاقانه كتابدارانش، بويژه «اينسورث اسپوفورد»[۴] (۱۸۶۴) و «هربرت پوتنام» (۱۸۹۹) است. موفقيت كتابخانه در سال ۱۸۹۷ (زماني كه به ساختمان نوبنياد كتابخانه نقل مكان داده شد، توسط «اسپوفورد» در سال ۱۸۶۱- يعني هنگامي كه كتابخانه كنگره شامل ۲ اتاق، ۷ كارمند و ۳۰۰‚۶ جلد كتاب بود) پيش‌بيني مي‌شد. «پوتنام» با تلاش‌هاي شبانه‌روزي در راه رساندن گنجينه كتابخانه به مقامي قابل قياس با بزرگ‌ترين كتابخانه‌هاي جهان، تحسين كنگره را برانگيخت. امروزه خدمات كتابخانه گسترش يافته و با اين‌كه بازوي تحقيقاتي كنگره است، وظايف كتابخانه ملي ايالات متحده را نيز انجام مي‌دهد[۵].
● بخش‌ها:
بخش‌هاي مختلف كتابخانه كنگره عبارت‌اند از: دفتر رئيس، بخش منابع علوم انساني، بخش خدمات پژوهشي، بخش خدمات مجموعه‌ها، بخش خدمات قانونگذاري، بخش امور فرهنگي، كتابخانه حقوق، و بخش حق مؤلف.
● فعاليت‌ها و خدمات:
▪ گسترش رده‌بندي‌هاي كنگره و انتشار «فهرست سرعنوان‌هاي موضوعي» كه جامع‌ترين سياهه‌اي است كه تاكنون تهيه شده و مورد استفاده وسيع كتابخانه‌هاي جهان قرار مي‌گيرد؛
▪ فهرستنويسي متمركز و تهيه فهرستگان سراسر كشور؛
▪ گردآوري متمركز انتشارات از كشورهاي جهان و ارائه فهرست آن‌ها به كتابخانه‌ها؛
▪ برقراري نظام ملي امانت بين‌كتابخانه‌اي و ثبت منابع توليدشده به‌منظور حفظ حق مؤلف؛
▪ اقدام به‌عنوان مركز خدمات كتابشناختي و فعاليت‌هاي تمامي نظام كتابخانه‌اي امريكا؛
▪ فراهم‌آوري، حفاظت و نگهداري خدمات عمومي و مرجع، توليدات، انتشارات، و آموزش.
● كاركنان:
▪ كل كارمندان كتابخانه كنگره بالغ بر ۰۰۰‚۵ نفر است.
● مجموعه‌ها:
اين كتابخانه داراي مجموعه عظيمي از نسخه‌هاي خطي، نقشه، طرح، عكس، گراور، و ... است و رشد روزافزون آن، جداسازي موضوع‌ها و گردآوري مجموعه‌هاي تخصصي را ضروري نموده.
كتابخانه كنگره امروزه داراي ۸۰۰‚۷۵۲‚۱۲ كتاب و جزوه، و ۰۰۰‚۱۳۲‚۴۳ قلم مواد ديگر (شامل نسخه‌هاي خطي، نقشه، و صفحه‌هاي موسيقي) است.
● ورودي‌ها:
كتاب، نشربات، نسخه‌هاي خطي، ديسكت و نواربراي استفاده نابينايان، ميكروفرم، عكس و نقشه، منابع اسپانيايي و پرتغالي، نت‌هاي موسيقي، تصاوير متحرك، فيلم.
● انتشارات:
فهرست وقايع و اطلاعات براي محققان، فهرست كتب، نشريات، انتشارات درباره كتابخانه كنگره (مانند تاريخچه كتابخانه كنگره)، بولتن اطلاعاتي كتابخانه كنگره، انتشارات درباره مجموعه‌هاي كتابخانه، مطالعات منطقه‌اي و راهنماي مناطق مختلف امريكا، روزنامه‌ها و خدمات اطلاعاتي، گزارش سمينارها، كنفرانس‌ها و مقالات، و نيز فهرست انتشارات مربوط به برنامه‌هاي كتابخانه‌هاي تخصصي.
● اطلاعات تماس:
▪ (۲۰۲) ۷۰۷-۵۰۰۰ تلفن
▪ http://www.loc.gov پايگاه وب
▪ نشاني
The Library Of Congress Ndllpp
Attn: George Coulbourne, Lm۶۳۱
۱۰۱Independence Ave, SE
Washington, D.C. ۲۰۵۴۱

نما مجله الكترونيكي پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمي ايران 
منبع:www.aftab.ir

تعداد بازديد اين صفحه: 739
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.