تاريخ و زمان
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1033360
تعداد بازديد اين بخش: 69302
در امروز: 362
اين بخش امروز: 9

  درباره مطالعه و كتابخواني
ايده هايي براي تشويق كودكان به مطالعه
بعضي از اين ايده ها خيلي ساده و معمولي هستند، اما بعضي ديگر از آنها را ممكن است تا حالا نشنيده باشيد. و يادتان باشد، بزرگترين تشويق از طرف خودِ ماست—يعني ما به عنون پدر و مادر. بچه هايي كه پدر و مادرشان خود افرادي كتاب خوان هستند و براي آن ارزش قائلند و ابزار لازم براي كتابخواني را در خانه مهيا كرده اند، بيشتر به سمت كتاب و كتابخواني گرايش پيدا ميكنند.

* براي بچه ها كتاب بخريد و آن را در دسترس آنها قرار دهيد. بچه هايي كه كتابخوان مي شوند، معمولاً به خانواده هايي تعلق دارند كه كتاب و ساير ابزار مطالعه در خانه مهيا است. نبايد كتاب هاي بچه ها را خارج از دسترس نگه داريد كه در ديدرس آنها نباشد يا دسترسي به آن نداشته باشند. بهتر است كتابها را روي زمين، نه در جايي بلند، و در دسترس آنها قرار دهيد.
* خودتان هم مطالعه كنيد. يكي از بهترين راه ها براي تشويق كردن بچه ها به مطالعه اين است كه خودتان الگوي آنها باشيد. اگر بچه ها ببينند كه خودتان هم كتاب مي خوانيد و از مطالعه لذت مي بريد، احتمال اينكه آنها هم چنين عادتي پيدا كنند و اين فعاليت ها را پيش بگيرند بيشتر است.
* به آنها كتاب هديه دهيد. كتاب هديه اي نسبتاً ارزان و بسيار مفيد است. به علاوه چيزي كه به صورت هديه به كسي داده شود ارزش و احترام بيشتري پيدا ميكند. بچه هاي من هميشه از طرف مادربزرگشان كتاب هديه مي گيرند و وقتي او با اين هدايا پيششان مي آيد بسيار خوشحال مي شوند.
* مطالعه را به صورت يك تفريح درآوريد. چيزي كه از آن لذت برده شود هميشه مورد علاقه است. داستان كتابها را به صورت نمايش درآوريد، صدايتان را عوض كنيد و بچه ها را سر شوق بياوريد. اگر داستان را خسته كننده و حوصله سر بر براي بچه ها بخوانيد، هرچقدر هم كه داستان جالب و جذابي باشد، آنها اشتياقي براي دنبال كردن آن نخواهند داشت.
* مرتب كتاب بخوانيد. هر روز يا حتي چند بار در روز براي بچه هاي كوچكتان كتاب بخوانيد. بچه هاي بزرگترتان را هم تشويق كنيد كه هر روز براي خود مطالعه كنند و درمورد كتابي كه خوانده اند با آنها صحبت و گفتگو كنيد.
* تلويزيون را خاموش كنيد و كمي خانه را آرام كنيد. خاموش بودن تلويزيون باعث مي شود بچه ها به دنبال سرگرمي ديگري براي خود باشند. تماشاي بيش از اندازه تلويزيون براي بچه ها مضر است، به ويژه اگر بخواهيد آنها را به مطالعه تشويق كنيد.
* هر هفته يا هر ماه بچه ها را به كتابخانه ببريد تا كتاب هاي مورد علاقه شان را خودشان انتخاب كنند.
* يادتان باشد مجلات و كتاب هاي خنده دار و مفرح راه بسيار خوبي براي ترغيب بچه ها به كتاب خواندن است. يك راه خوب ديگر براي تشويق بچه ها به مطالعه استفاده از كتاب هايي است كه روي CD ضبط شده اند.
* بچه ها را به جلسات و مسابقات كتابخواني در كتابخانه يا كتابفروشي محل ببريد. گاهي اوقات وقتي بچه ها كتاب ها را از زبان افراد ديگر بشنوند علاقه و اشتياق بيشتري به خواندن پيدا مي كنند.
* كتاب هاي چند فصلي بخوانيد. كتابهاي چند فصلي خواننده را بيشتر ترغيب به خواندن مي كند و باعث مي شود براي اطلاع يافتن از آخر داستان دوباره به سراغ كتاب بيايند يا آنقدر خواندنشان را ادامه دهند تا كتاب را به پايان برسانند.
* از فيلم استفاده كنيد. شايد با ديدن كارتن هاكلبري فين بچه ها علاقه بيشتري به خواندن كتاب آن پيدا كنند. از علاقه بچه ها استفاده كرده و كتاب هايي با آن نوع شخصيت هايي كه دوست دارند برايشان بخريد.
* از لالايي ها كمك بگيريد. شايد بچه ها دوست داشته باشند لالايي هايي كه در كودكي برايشان مي خوانديد را بار ديگر در كتاب بخوانند. پس كتابش را پيدا كنيد و برايشان بخريد.
* كتاب ها را با هم بلند بلند بخوانيد. اين راه براي آموزش مطالعه به بچه ها بسيار خوب است چون بچه ها عاشق در آوردن صدا هستند. پس هر زمان كه وقت كرديد، با هم نشسته و كتاب ها را بلند بخوانيد. مثلاً درآوردن صداي تيك تيك ساعت يا تق تق زدن به در براي بچه ها مي تواند سرگرم كننده باشد و علاقه آنها را به خواندن بيشتر ميكند.

تشويق كردن بچه ها به مطالعه كار چندان دشواري نيست. مي بينيد كه راه هاي زيادي براي اينكار وجود دارد. به علايق آنها توجه كنيد و برحسب آن كتاب هاي مناسبي در اختيارشان قرار دهيد تا از همين كودكي با ارزش كتاب و مطالعه آشنا شوند. 

 منبع :  www.tebyan.net

تعداد بازديد اين صفحه: 639
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.