تاريخ و زمان
شنبه 16 فروردين 1399  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 300872
تعداد بازديد اين بخش: 9049
در امروز: 1552
اين بخش امروز: 37

  درباره مطالعه و كتابخواني
جوان و مطالعه
" كتاب ، عالمي جاوداني و پاكيزه و روحاني است كه اوقات فراغت ما ، در آنجا به سعادت حقيقي نائل مي گردد." ( وودزورت)

" اشخاص بزرگ و خوب هرگز نمي ميرند زيرا روح آنها در صفحات كتب ، حلول يافته وپيوسته در عالم باقي مي ماند." ( ساموئل اسمايلز)
ما همانگونه زندگي مي كنيم كه مي انديشيم اين جمله در حقيقت حاكميت و سلطه افكار را بر نحوه زندگيمان نشان مي دهد و به عبارت ديگر نوع بينش آدمي و تأثير آن را بر شيوه زندگي اش تببين مي كند . مطالعه زلالترين سرچشمه و غني ترين منبع تغذيه افكار و انديشه هاي انسان است.
جايگاه مطالعه در زندگي جوانان از اهميت بيشتري برخوردار است زيرا آنان از قدرت حافظه و نيروي انديشه قوي و اراده جواني برخودارند و علاوه بر آن براي تكميل تجربيات زندگي نياز بيشتري به مطالعه دارند تا انديشه هاي ديگران را به تفكر خويش پيوند زنند و راه رسم زندگي را به مدد توانايي فكري بيابند و مجددانه درآن گام نهند. برخي از نويسندگان معتقدند، كه روحيات و اخلاق اشخاص رااز روي كتابهايي كه مطالعه مي كنند مي توان تشخيص داد در حالات فيلسوف و متفكر آلماني " كانت" آورده اند كه در تمام مدت عمرش فقط يك بار نظم خيره كننده زندگي اش بهم خورد و سه روز تمام در منزل ماند و بيرون نيامد وقتي علت را جويا شدند اظهار نمود كه كتاب " اميل " از " ژان ژاك روسو" به اورسيده ونتوانسته از خواندن مداوم آن خودداري كند و سه روز تمام اوقاتش را صرف نمود تا آن را كاملا ً مطالعه نمايند. يكي از صاحبنظران بر آن است كه :"راست گفته اند كه كتاب خوب ، آن است كه بيشتر به عمل و رفتار خوب شباهت داشته باشد كتاب خوب نفس را تهذيب و تصفيه مي كند و روح را به مدارج عاليه صعود مي دهد فكررا آزاد و باز مي نمايد و از تمايل آن به سوي هوسها و لذات مادي جلوگيري مي كند و اخلاق را پاك و طينت را مطهر و دل رانوراني و تابناك مي سازد." اگر حقيقتا ً بر اين باوريم كه كتاب و مطالعه در تكوين شخصيت آدمي بيشترين تأثير را دارد پس بايد بپذيريم كه براي دستيابي به شخصيت مثبت بايد در جستجوي آثار مكتوب سازنده و مثبت بر آييم و براي انتخاب آثار و كتب مثبت همچون انتخاب دوستاني مطمئن و ارزشمند ، نيازمند به مشورت و همفكري با افراد واجد صلاحيت خواهيم بود.

" شيوه هاي ترغيب جوانان به مطالعه "
به كاربستن پيشنهادهاي زير در تقويت گرايش مطالعاتي جوانان نخواهد بود:

1. تأكيد بر پديده " انفجار اطلاعات" به عنوان بخشي از دورنما هاي قرن بيست و يك جوانان را متوجه اين واقعيت خواهد نمود كه مجموعه دانش در سطح دنيا با نرخ سالانه 13 در صد رشد داشته است. اين نرخ به معني آن است كه دانش موجود هر 5/5 سال ،دوبرابر شده است و در بعضي رشته هاي علمي جوان و نوپا ، دانش بعد از " 20" ماه و يا كمي بيشترازيكسال و نيم كهنه و منسوخ مي شود . بيان اين مطلب جوانان را برمي انگيزد تا علاوه بر تجزيه و تحليل اطلاعات و دانش رو به گسترش از سرعت مطالعاتي متناسب برخوردار شوند.
2. معرفي منابع مفيد و برگزيده بويژه كتب منتخب سال در گروه سني نوجوانان و جوانان از طريق رسانه هاي گروهي نه تنها در ايجاد و تقويت انگيزه مطالعلتي مؤثر است بلكه آگاهي ازاينكه برخي از جوانان اهل قلم از افتخار آفرينان كتب برگزيده هستند آنها را به پرورش و به كار گيري قلم و مهارت نويسندگي تشويق خواهد نمود.
3. عده قابل توجهي از نسل جوان ، علي رغم علاقه باطني به مطالعه توفيق چنداني در اين امر ندارندزيرا از روشهاي مناسب مطالعه آگاهي نداشته و لذا از سعي و تلاش خود در اين امرنتيجه مطلوبي به دست نمي آورند مؤسسات و نهادهاي فرهنگي بويژه رسانه هاي گروهي به خوبي مي توانند با ارائه شيوه هاي صحيح چه از طريق جاذبه هاي تصويري فيلم هاي آموزشي و ميز گردهاي علمي و فرهنگي جوانان را ياري نمايند.
4. مطالعه زندگينامه بزرگان و مشاهير حقيقت زندگي را براي جوانان مجسم مي سازد، زيرا بزرگترين نكته‎اي كه نسل جوان از تاريخچه حيات بزرگان مي آموزند، اين است كه در مي يابند انسان به چه پايه اي از كمال مي تواند برسد و چه كارهاي عظيمي را در عالم مي تواند انجام دهد. سرگذشت يك زندگي پاك و صالح وقتي به رشته تحرير در آمد بذر اميد و آرزو را در دل ها مي پروراند.
5. عقيده يكي از دانشمندان در مورد كتاب اين بود كه " در علوم بايد جديدترين كتابها راخواند و در ادبيات قديمي ترين آنها را."شايد اين تفكر بود كه به پروفسور براملد از صاحبنظران مكتب " پيشرفت گرا" الهام بخشيد و او پيشنهاد كرد كه "جوانان بايد قبل از فراغت در دوره دبيرستان و زماني كه هنوز به دانشگاه واردنشده اند لازم است يكصد جلد كتاب از آثار ارزنده و شاهكارهاي ادبيات جهان و كشور خويش را مطالعه نمايند تا چشم انداز وسيع و ارزنده اي به زندگي و مظاهر آن پيدا كنند." تفهيم اين واقعيت به جوانان كه براي در دست گرفتن سر رشته زندگي آنها ناچارند هر چه بيشتر و بيشتر مطالعه نمايند بخشي از انگيزه لازم مطالعاتي را در آنان تأمين مي كند.
6. چنانچه ضمن ارائه شيوه‎هاي صحيح" تندخواني" ،" سرعت انتقال"،" توانايي حل مسأله" و نظيرآن به جوانان آنان راازآفات مطالعات انحرافي كه‎عمدتا ً شامل مطالعه نامنظم ، پراكنده، ناقص و يك جانبه مي باشد ، بر حذر داريم . 

منبع: راديو جوان

تعداد بازديد اين صفحه: 113
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.