تاريخ و زمان
شنبه 8 ارديبهشت 1403  
  جستجو
  بازديدها
تعداد بازديد از سايت: 1037561
تعداد بازديد اين بخش: 121761
در امروز: 2766
اين بخش امروز: 153

  زندگي نامه مشاهير
ابوريحان بيروني

گروه : علوم پايه      رشته : جانور شناسي      محل تولد : خوارزم      تاريخ تولد : 362
 خلاصه : ابوريحان يكي از دانشمندان و مشاهير ملي ايران است . اهميت عمده او را دراين بود كه دررياضيات و علم هيات و نجوم درزمان خود تقريبا يگانه عالم بوده و مي توان گفت يگانه عالم بزرگ آن دوره دراين فنون وي بود . ابوريحان بيروني مردي يك فن و متخصص بود و درامر هيات و نجوم و علوم طبيعي مهارت داشت.
 همسر و فرزندان : ابوريحان چندين سال از عمر خويش را درهندوستان گذرانيد و زبان سانسكريت فراگرفت و با كتب رياضي ‌، نجوم ،‌فلسفه و علوم واديان هندي وبه طوركلي بافرهنگ اقوام هند به خوبي آشنا شدو و معرفت عميقي به احوال هندوستان حاصل كرد.
 زمان و علت فوت : وفات ابوريحان بيروني درسوم رجب 440 بود . او درهنگام فوت تقريبا 78 سال داشت.
 مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : تا سال 407 هجري ابوريحان درخوارزم درخدمت ماموران خوارزمشاه بود اما ظاهرا ازسال 408 او در نزد محمود غزنوي بوده است. وي درسفرهايي كه محمود به هندوستان از براي غزوه فتوحات لشكر كشي مي كرد همراه بود.
 ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : ابوريحان گاهي درجرجان در نزد قابوس بن وشمگير بوده و زماني درگرگانج يا جرجانيه نزد خوارزمشاه بود . وي زماني نزد سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوي ميزيست .

منابـــــــع
بررسيهايي درباره ابوريحان بيروني بمناسبت هزاره ولادت او ،‌تهران ،‌شوراي عالي انقلاب و هنر مركز مطالعات و هماهنگي فرهنگي ،1352،ص3

آثار ويژگي
تحقيق ماللهند  
صيدنه  
تاريخ خوارزم (المسامره في اخبار خوارزم )  
التفيهم في صناعه التنجيم اين اثر تنها كتاب ابوريحان بيروني به زبان فارسي است اين كتاب درباره علم هيات است كه بعدا آن رابه عربي انشاء كرد.
قانون مسعودي  
آلاثار الباقيه عن القرون الخاليه  

 منبع: ايران شناسي

تعداد بازديد اين صفحه: 301
خانه | بازگشت | ksguest (ksguest)

طراحی، پیاده سازی و اجرا توسط شبکه ملی مدارس ایران ( رشد )

www.roshd.ir Powered By Sigma ITID.