آثار |
ويژگي |
|
جامي به زبان عربي تسلط كامل داشت و آثار بسياري از شاعران عرب را بزبان فارسي در آورده است. اشعار وي حكايت از علم و اطلاع كاملش در صرف و نحو عربي : نمطق : حكمت مشائي : حكمت اشراق : حكمت طبيعي: حكمت رياضي : علم فقه و اصول : علم حديث و علم هيئت دارد. { نورائي: همان: ص27} جامي در سرودن مثنوي : غزل و قصيده تبحر داشت و نام استادان سخن را با احترام و تجليل بسيار ذكر مي نمود . جامي : استادي حكيم خاقاني را در قصيده سرايي مي ستايد و در غزلسرايي طرز و سلوب كمال خجندي را اختيار مي كند . مثنوي سرايي خودرا مديون حكيم نظامي و امير خسرو دهلوي دانسته است. او همچنين از رودكي: معزي: انوري:سعدي : سنايي: ظهير فاريابي و سلمان ساوجي تعريف و تمجيد كرده و از نبوغ و عظمت فكر عارف روم: مولانا: سخن گفته است. { نورائي : همان: ص 8-27} آثار جامي در شبه قارة هند : كشورهاي آسياي مركزي و دنياي غرب لويژه در ادبيات ادبيات انگليسي: آلماني و فرانسوي شناخته شده و مقبوليت خاصي داشته است. { مايل هروي : همان:صص06-302 } تعدادتاليفات جامي را به اختلاف 47: 54 و 99 عنوان و يا جلد ذكر نموده اند: ارقام ديگري نيز در سام ميرزاي صفوي در تحفة سامي ( 45عنوان ) : و عبدالغفور لاري ( 48 عنوان) نيز ثبت شده است { نورائي : همان: ص34} و حتي آن را بيش از صد اثر نيز دانسته اند. { اثرآفرينان : همان: ص190} . |
بهارستان |
جامي اين اثر بهتقليد از گلستان سعدي به رشتةتحرير در آورد .{ دكتر صفا : ذبيح الله . خلاصة تاريخ سياسي : اجتماعي و فرهنگي ايران از آغاز تا پايان عهد صفوي . چاپ دوم . تهران: انتشارات امير كبير : 2536 : ص288 } و در آن ضمن اشاره به عظمت شعر و شاعري : شاعران متملق و چاپلوس را سرزنش مي كند . { نورائي: همان: ص 27} جامي در اين اثر به تربيت فرزندش اهميت بسياري داده است. { افصح زاده: اعلاءخان. ؛ انديشه هاي اخلاقي جامي ( واپسين بخش) . ؛ روز نامة همشهري . سه شنبه 5 مرداد 1378 : ص9 } |
منشآت جامي |
در تاليف اين اثر شيوه هاي مختلف ادبي بكار رفته و در آن به فراخور حال اشعاري آمده است: بطور كلي در اين نامه ها جانب ايجاز و اختصار رعايت شده و در مورد اوضاع اجتماعي : اقتصادي و فرهنگي خراسان و ماوراء النهر در قرن نهم هجري اطلاعات گرانبهايي عرضه شده است. { شهيدي: حميده. ؛ نامه هاو منشآت جامي.؛ كتاب ماه تاريخ و جغرافيا. دي و بهمن 1380 : ص38 } |
ديوان اشعار |
اين اثر به مناسبت سه دورة مشخص حيات جامي به سه بخش : 1- فاتحه الكتاب ( آغاز جواني ) 2-واسطه العقد : به معني مهرةمياني گردن بند و كنايه از دورة كمال و ميانسالي 3- خاتمه الكتاب (پايان زندگي) تقسيم شده است. اين سه بخش مشتمل است بر قصايد : قطعات: غزلها و رباعيات. جامي در تقسيم ديوان خود به اين سه قسمت به امير خسرو دهلوي نظر داشته است. {صوفي : زندگينامة شاعران ايراني: ص168 } اين ديوان در حدود هشت هزارو هفتصدو پنجاه بيت دارد. {دهخدا: علي اكبر. لغت نامة دهخدا .جلد پنجم. زير نظر دكتر محمد معين و دكتر سيد جعفر شهيدي . تهران: انتشارات دانشگاه تهران : 1373 : ص 6508 } |
فوائد الضيائيه |
شرح كافية ابن حاجب كه كتابي است دربارة نحو : كه به شرح جامي معروف است. { اغت نامة دهخدا : ج 5 : ص 6508 } |
نصيحت نامه ها |
جامي در اين آثار يك سلسله افكار تعليمي خويش را ابراز داشته و دربارة صنعت خط : هنر شاعري و اهميت علم سخن مي راند. { افصح زاده : همان : ص 9 } |
اشعه اللمعات |
شرح كتاب لمعات شيخ فخرالدين ابراهيم همداني مشهور به عراقي است كه به امرامير عليشير نوائي تاليف گرديده است. { لغت نامة دهخدا: ج 5 : ص6508 } |
اعتقادنامه |
منظومه اي است در اصول اعتقادات اسلامي : در اين منظومه كتاب الله ( قرآن ) را قديم شمرده و رويت خداي تعالي رامورد بحث قرارداده است . { همان} |
ترجمة قصيدة ميمة فرزدق |
قصيدة معروفي است كه فرزدق در مسجدالحرام در مدح حضرت سجاد انشاء كرده و جامي آنرا به فارسي ترجمه كرده است . { همان } |
خاتمه الحيوان |
يك منظو مة مثنوي مي باشد كه در آ خر عمر سروده است. { همان} |
الدره الفاخره |
در شرح و تفصيل مذاهب حكما و صوفيه است. { همان} |
رشح بال در شرح بال |
قصيده اي است كه در آن شرح مختصري از احوال خويش را به نظم در آورده است . {همان} |
شرح فصوص الحكم محي الدين عربي |
اين شرح در حاشية جواهرالنصوص عبدالغني نابلسي در مصر به چاپ رسيده است. {همان} |
لوامع |
شرح قصيدة همزية ابن فارض است . { همان} |
لوايح |
مشتمل بر سي لايحه در بيان اصول تصوف است. جامي هريك از اصول تصوف رادر لايحه اي آورده و در بيان مطالب خود رعايت اختصار را كرده است . { دكتر صفا : همان :ص 228 } اين رساله به نثر مسجع و مشتمل بر برخي نكات عرفاني است. { لغت نامة دهخدا : همان} |
نفحات الانس من حضرت القدس |
در سال 883 ه.ق تاليف شد و در آن شرح احوال 614تن از مشايخ صوفيه آمده است . اين كتاب در واقع ترجمه اي است از شرح احوال مشايخ صوفية كه خواجه عبدالله انصاري بزبان هروي نوشته است . نثر جامي در اين اثر ساده و فصيح است. { دكتر صفا : همان : ص 228 } |
واسطه العقد |
اين كتاب را جامي در اواسط دوران زندگاني خود نوشته است . { لغت نامة دهخدا : همان} |
مثنوي هفت اورنگ يا سبعة جامي |
اين اثر به تقليد از خمسة نظامي نوشته شده و شامل سلسلة الذهب : سلامان و ابسال : تحفه الاحرار : سبحه الابرار: خرد نامةاسكندري : ليلي و مجنون و يوسف و زليخا مي باشد. سلسله الذهب به ذكر حقايق عرفاني مي پردازد. در مثنوي سلامان و ابسال : جامي نششان مي دهد كه چون فرزند زمان خود به قوة نصيحت و گفتار خويش , كه آنرا لشكر مي نامد : باوري بزرگ دارد. { افصح زاده : همان}جامي در مثنوي تحفه الاحرار ضمن اينكه شاعران متملق و چاپلوس را سرزنش مي كند : به فرزند خود خواجه ضياءالدين توصيه كرده است كه هرگز گرد فن شعر و شاعري نگردد. { نورائي : همان : ص 27 } اين اثر دربارة پندو نصيحت همراه با حكايات و تمثيهاي زياداست. {صوفي : همان: ص169 } جامي در سبحه الابرار اشعاري در خصوص گفتگوي پيرزال و پيامبر اسلام سروده { نورائي : همان: صص9-28 } و به ذكر مراحل سلوك و تربيت نفس مي پردازد. خرد نامة اسكندري در ذكر موعظه و نصيحت از زبان فيلسوفان يوناني است . ليلي و مجنون داستان معروفي است كه نظامي هم به نظم در آورده است . مثنوي يوسف و زليخا : نظم داستان مشهور يوسف و زليخا مي باشد كه مختصر آن در قرآن هم آمده است .{ همان }مجموعه كامل هفت اورنگ درموسسه اسميت سونيان ، درواشنگتن دي .سي ايالات متحده آمريكا نگهداري مي شود . [ حسيني مهدي . هفت اورنگ ، ابراهيم ميرزا ، فصلنامه هنر ، پائيز 1377 . دوره جديد ، پياپي 37 ، ص100 ] |
تجنيس اللغات يا تجنيس الخط |
|
تاريخ هرات |
|
تفسيرالقرآن |
|
چهل حديث |
|
رساله اي در معما |
|
شرح تائية ابن فارض |
|
شرح قصيدة برده |
|
شواهدالنبويه |
|
مناقب خواجه عبدالله انصاري |
|
مناقب جلال الدين رومي |
|
النفحه المكيه |
|
نقدالنصوص في شرح نقش الفصوص محي الدين عربي |
|
تاريخ صوفيان و تحقيق مذهب آنها |
|
مناسك حج منظوم |