|
|
|
|
|
سهروردي |
گروه : علوم انساني رشته : فلسفه محل تولد : سهرورد تاريخ تولد : 550 خلاصه : شيخ شهاب الدين يحيي بن حبشي بن اميرك سهروردي ، بي شك يكي از بزرگان حكمت و فلسفه و عرفان ايران زمين است .و اين حكيم فرزانه درمدت عمر كوتاه ولي پربار خويش ،آثار ارزنده و ماندگاري به جامعه بشري تقديم كرده است كه از زواياي گوناگون درخور توجه و دقت هستند . هدف اصلي او در پرداختن به مسايل فلسفي ، احياي تفكر فلسفي ايران باستان وبد و با حكيم ابوالقاسم فردوسي دريك مسير قرار گرفت . خاطرات كودكي : شهاب الدين ازكودكي انديشه اي نيرومندو هوش سرشار و براي تحصيل علم و طبعي حريص و مولع داشت . دوران كودكي و اوان حداثت سن و آغاز تحصيل را در مولدو مسقط خود سهرورد گذرانيد. [فريده متعكف .دولت مستعجل شيخ مقتول ، كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص9] تحصيلات رسمي و حرفه اي : شهاب الدين دراصفهان كتاب «البصائر النصيريه »تاليف عمربن سهلان الساوي استاد مبرز علم و منطق و حكمت را نزد ظهير پارسي خواند و درمراغه ، پيش شيخ مجد الدين جبلي ،از بزرگان نامدار عصر الياس علوم و حكمت و اصول فقه را آموخت . [فريده متعكف .دولت مستعجل شيخ مقتول ، كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص9] فعاليتهاي ضمن تحصيل : سهروردي درضمن تحصيل علم و دانش به فعاليت هاي گوناگوني پرداخت . او درباب چگونگي تشكيل و تحقيق علم حصولي و ادراكات حصولي به مراتبي قائل بود كه عبارتند از : 1ـ ادراك عقلي 2ـ ادراك خيالي 3ـ ادراك حسي ز جمله استادان سهرورد مي توان به مجد الدين جبلي و طاهر الدين قاري اشاره كرد . طوريكه جبلي تحصيلات اوليه را به وي آموخته و قاري نيز تحصيلات عاليه را به او آموزش داده است . [مسعود اميد ، « تاملاتي درمعرفت شناسي مقايسه اي شيخ اشراق و علامه طباطبايي ». كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص24] استادان و مربيان : ز جمله استادان سهرورد مي توان به مجد الدين جبلي و طاهر الدين قاري اشاره كرد . طوريكه جبلي تحصيلات اوليه را به وي آموخته و قاري نيز تحصيلات عاليه را به او آموزش داده است . [عباس اطميناني ،« تشابه انديشه شيخ اشراق مولوي ». كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص24] زمان و علت فوت : سهروردي درروز جمعه سلخ ذي الحجه ( يا پنجم رجب ) سال 587 هجري قمري وفات يافت . [فريده متعكف .دولت مستعجل شيخ مقتول ، كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص9] فعاليتهاي آموزشي : اهميت وعمق فلسفه سهروردي كه مهمترين فعاليت آموزشي شيخ شهاب الدين سهروردي بود ،درهمين است كه دو اصل به ظاهر دوراز هم تفكر شرق و غرب را به يكديگر نزديك ساخته است . [جواد مقدم محمد زاده ، نورو ظلمت درحكمت شرق . كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص23] مراكزي كه فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : شهاب الدين سهروردي حكيم متاله و موسس دومين نظام فلسفه اسلامي به نام حكمت الاشراق است . حكمتي كه بردو پايه استدلال و ذوق بنا شده و درك آن مستلزم آشنايي با حكمت مشابهي ازيك سو دارا بودن ذوق نظري و صفاي ضمير از سوي ديگر مي با شد . [جواد مقدم محمد زاده ، نورو ظلمت درحكمت شرق . كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص23] ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : شهاب الدين بسيار كم مي خورد و اغلب به يك هفته روزه مي گشود . به امور دنيا و ظاهر حال ، خوراك ،پوشاك ، جاه و مقام ، ضياع، عقار ، تعنيات مادي و تشخيصات اجتماعي بي اعتنا بود و حتي گاهي برخلاف عرف و عادت و منظور درهم شكستن قيود و حدود ،جامه و كلاهي دراز و سرخ مي پوشيد و يا خرقه اي ديگر بر سر مي افكند . اغلب روزها روزه دارو بيشتر شبها در مناجاب و بيدار بود . به آواز و ترانه خوش و نغمات موسيقي و سماع دلكش عشق مي ورزيد و در سخن گفتن دلير و بي با ك بود . [فريده متعكف .دولت مستعجل شيخ مقتول ، كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص9] آرا و گرايشهاي خاص : شيخ اشراق درطرح وبيان تجربيات عرفاني خويش ، از تجربيات پيشينيان خود بويژه متون حماسي بهره برده است و نه تنها ادامه دهنده راه بزرگاني چون فردوسي دراحياي فرهنگي ايران باستان است ، بلكه درشيوه بيان اين مطالب نيز بيش از پيش تحت تاثير متون حماسي از جمله شاهنامه است . [قدرت الله طاهري ، «ويژگي هاي حماسي رساله هاي فارسي شيخ اشراق»، كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص12]
منابـــــــع |
فريده متعكف .دولت مستعجل شيخ مقتول ، كيهان فرهنگي ، سال هجدهم ، مرداد 1380 .پياپي 178، ص9 |
آثار |
ويژگي |
حكمه الاشراق |
اين اثر شاهكار فكري و ذوقي سهروردي است . زيرا درآن زبده و نخبه اصول و مسايل حكمت الاشراق يا فلسفه باستان را آورده است و بايد آن را عصاره انديشه و ذوق و خلاصه تفكر و تدبر و ره آورده سير و سياحت درآفاق وانفس و همچنين نتيجه و رياضيات و مكاشفات و حاصل تفحص و تتبع وي به شمار مي آورد . |
كلمه التصوف |
|
الالواح العماديه |
منبع: ايران شناسي |
|
|